Stakeholders: Een definitie:

Er zijn verschillende manieren op het begrip stakeholder(s) te definiëren:

  • Een belanghebbende of stakeholder is iemand die invloed ondervindt (positief of negatief) of zelf invloed kan uitoefenen op een specifieke organisatie of een onderdeel hiervan. Stakeholders zijn personen of groepen die invloed hebben op een project, afdeling of organisatie en/of er door worden beïnvloed.
  • Diverse doelgroepen die vanuit een specifiek belang bij de onderneming betrokken zijn zoals medewerkers, ondernemingsraad, aandeelhouders, financiers en klanten.
  • Ieder individu of groep van individuen die de onderneming kan beïnvloeden of door de onderneming beïnvloed kan worden.(Freeman, 1984)
  • Individuele of groepen van individuelen die of beïnvloed worden door een organisatie of project, of de mogelijkheid bezitten om een organisatie of project te beïnvloeden.
  • Een belanghebbende of stakeholder is een persoon of organisatie die invloed ondervindt (positief of negatief) of zelf invloed kan uitoefenen op een specifieke organisatie, een overheidsbesluit, een nieuw product/system of een project.
  • Een stakeholder is iemand die iets krijgt (of verliest) als gevolg van een project. Bijvoorbeeld: functionaliteit, inkomsten, status, de naleving van regels etc.
  • Stakeholders zijn personen die een bepaalde interesse hebben in de uitkomst van een te bouwen product of systeem, of ze hebben een bepaald effect op het beoogde systeem.
  • Een stakeholder is veel meer dan uiteindelijk een systeem “gebruiker”.
  • Een stakeholder is iemand die een belang heeft bij het functioneren van de organisatie.
  • Een stakeholder is iemand die een invloed kan uitoefenen op de bedrijfsvoering van de organisatie.

Direct aan de slag met stakeholdermanagement?

Wil je meer weten over de theorie van stakeholdermanagent of ben je opzoek naar een effectieve manier om stakeholdermanagement te implementeren binnen jullie organisatie?

Met behulp van onze handleiding “Stakeholdermanagement – van strategie naar implementatie in 4 stappen” heb je een fantastisch hulpmiddel in handen om direct aan de slag te gaan met dit interessante onderwerp.

Wat is het doel van deze handleiding?

Het doel van deze handleiding is om door middel van een combinatie van theorie en praktijk organisaties handvaten te geven om op een efficiënte manier stakeholdermanagent te integreren in de bestaande bedrijfsprocessen.

Download handleiding stakeholdermanagement – Van strategie naar implementatie in 4 stappen.

[ Bekijk inhoud van de handleiding via deze link ]

Download opties:

Inhoud Optie 1: Optie 2:
Handleiding Stakeholder management ✔   ✔ 
Templates ✔  ✔ 
Uitgewerkte praktijkvoorbeelden  ✔  ✔ 
30 minuten 1-on-1 online advies  ✔ 

Na het afronden van de bestelling zijn de downloads direct beschikbaar voor gebruik. Je ontvangt de factuur op het opgegeven emailadres..

        

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW

 

Screenshots praktijkvoorbeeld webwinkel

Template 1: Voice of the Stakeholders

Template 2: Belang en invloed matrix

Template 3: Strategie kaart & communicatieplan