Indeling stakeholders op niveau 1: Primaire versus secundaire stakeholders

Stakeholders zijn op verschillende manieren in te delen. De eerste indeling op het hoogste niveau is om onderscheid te maken in primaire en secundaire stakeholders.

 

Wat zijn primaire stakeholders?

Primaire stakeholders staan dicht bij de organisatie of het project. Zij zijn direct betrokken, werken mee en dragen direct bij aan het resultaat.

Wat zijn secundaire stakeholders?

Secundaire stakeholders staan wat verder van de organisatie of het project af, maar hebben wel een specifieke betrokkenheid en/of belang.

Indeling stakeholders op niveau 2: Intern, Extern & Interface

Om de verschillende type stakeholders nog verder in te delen kun je gebruik maken van de indeling op niveau 2. In dit model zijn er drie hoofdgroepen.

 

Interne stakeholders

Interne stakeholders bestaan in het bijzonder uit de betrokkenen binnen de organisatie of het project. Deze groep maakt deel uit van de organisatie of het project.

Externe stakeholders

De externe stakeholders zijn de betrokkenen buiten de organisatie of het project. Deze groep maakt dus geen deel uit van de organisatie of het project.

Interface stakeholders

Interface stakeholders zijn niet betrokken bij de organisatie of het project, maar vertegenwoordigen een groep die een specifiek (legitiem) belang heeft en hiermee invloed uitoefenen.

 

Download het rapport “Stakeholdermanagement – van strategie naar implementatie in 4 stappen”.

Wil je meer weten over de theorie van stakeholdermanagent of ben je opzoek naar een effectieve manier om stakeholdermanagement te implementeren binnen jullie organisatie?

Download dan zeker onze whitepaper “Stakeholdermanagement – van strategie naar implemenmtatie” en ontdek de mogelijkheden, voordelen en kansen die dit proces een organisatie kunnen opleveren.

Selecteer hier je voorkeur-download:

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW

Voor wie is dit rapport bedoeld?

Wij hebben deze whitepaper geschreven met als doelstelling om op een eenvoudige en toegankelijke manier de theorie van stakeholdermanagement te combineren met een praktisch stappenplan waarmee je direct aan de slag kunt gaan.

Na het lezen van dit rapport kun je de volgende vragen eenvoudig beantwoorden:

  • Wat is het doel van stakeholdermanagement?
  • Waarom is stakeholdermanagement belangrijk voor een organisatie?
  • Welke type stakeholders zijn?
  • Waarom zijn stakeholders belangrijk voor een organisatie?
  • Op welke manier beinvloeden stakeholders een organisatie?
  • Hoe implementeer je stakeholdermanagement in een organisatie?
  • Hoeveel kost de implementatie van stakeholdermanagement in een organisatie?

Naast alle theorie m.b.t. stakeholdermanagement hebben we in het rapport ook een duidelijk stappenplan beschreven waarmee je op een efficiënte en effectieve manier aan de slag kunt met de implementatie van stakeholdermanagent binnen je eigen organisatie.

Overzicht stappenplan:

Stap 1: Identificeren en categoriseren van stakeholders

Stap 2: Bepalen invloed en belang van stakeholders

Stap 3: Bepalen stakeholderstrategie

Stap 4: Creëren effectief communicatieplan

Meegeleverde templates voor het uitvoeren van het stappenplan:

  • Template stakeholder niveau 1 en niveau 2 overzicht.
  • Template stakeholderanalyse invloed en belang matrix.
  • Template stakeholder strategiekaart & communicatieplan.
  • Praktijkvoorbeeld webwinkel.