Wat is een Six Sigma Green Belt?

De Green Belts is het tweede opleidingsniveau binnen Six Sigma. Green Belts besteden meestal een deel van hun tijd aan Six Sigma projecten. Zij pakken vaak minder omvangrijke en minder gecompliceerde Six Sigma vraagstukken op.
De Green Belt ondersteunt de Black Belt bji de projecten of voert zelfstandig kleine projecten uit.

Een Green Belt is (aankomende) projectleider of lijnmanager. Deze werken parttime en projectmatig aan procesverbeteringen binnen de organisatie. Zij worden hierbij getraind en/of gecoacht door (Master) Black Belts.

Een Lean Six Sigma Green Belt is iemand die verantwoordelijk is voor het efficiënt inrichten en uitvoeren van processen. Door de juiste combinatie van specialistische kennis, Lean management, statistische analyse en de gestructureerde Lean Six Sigma methodiek bereikt de Green Belt significante verbeteringen in doorlooptijd en kwaliteit.

Verschillen tussen Black Belt en Green Belt:

  • Green belt kan six sigma projecten managen, een black belt kan projecten opzetten;
  • Black belts sturen green belts aan.

 Green Belt training:

Het kennisgebied van de Green Belt training is vastgelegd in een Body of Knowledge (BOK) van de American Society for Quality (ASQ). Men maakt bij het analyseren van data gebruik van statische functies in bijvoorbeeld excel. Na afloop wordt getoetst of de kandidaat voldoende kennis heeft van Six Sigma. De toets levert bij slagen het Six Sigma Green Belt certificaat op.

Aanvullende vragen voor dit artikel?

Weet jij nog een mooie vraag als aanvulling op het onderwerp op deze pagina? Stuur deze dan zeker even naar ons door. Alvast bedankt.

Wat kunnen wij van jou leren? Laat het ons weten…!

Omdat wij ook niet alles weten zijn wij benieuwd naar jullie feedback op de artikelen die wij publiceren op handigevragen.nl.

Dus heb je na het lezen van dit artikel:

  • Opmerkingen;
  • Kritische feedback;
  • Tips;
  • Of gewoon een leuk verhaal om met ons te delen?

Aarzel niet en neem contact met ons op. Wij zijn altijd opzoek naar mogelijkheden om de kwaliteit, leesbaarheid en toegevoegde waarde van handigevragen.nl te verbeteren.

Alvast bedankt voor je reactie en geniet van deze mooie dag.

Gebruik informatie

Wij adviseren alle bezoekers van deze website om even de moeite te nemen om de Algemene Voorwaarden te lezen. Dan weten we allemaal dat we de informatie op de juiste manier gebruiken.

Download de SMART KPI database (Office Excel-bestand) met 184 voorbeeld KPI's

De SMART KPI database is gemaakt voor iedereen die opzoek is naar:

  • Voorbeeld KPI's inclusief formules en praktijkvoorbeelden;
  • Templates voor het opzetten van  SMART KPI dashboards;
  • Templates voor het opzetten van tabellen voor het verzamelen van data en het genereren van grafieken;
  • Inspiratie voor het opzetten en implementeren van KPI performance boards (bijvoorbeeld op basis van het INK-model of de Balanced Scorecard).
  • Nieuwe inzichten voor het aanpassen of optimaliseren van bestaande KPI dashboards.

Inhoud SMART KPI database download-opties:

Inhoud

Optie 1:

Optie 2:

Optie 3:

Standaard  Business  Business Pro 
184 voorbeeld KPI's inclusief formules en voorbeeldberekeningen ✔   ✔   ✔ 
KPI dashboard templates ✔  ✔   ✔ 
KPI dashboard praktijkvoorbeeld "Zorgcentrum" ✔  ✔   ✔ 
KPI dashboard praktijkvoorbeeld "Bouwbedrijf" ✔  ✔   ✔ 
KPI dashboard praktijkvoorbeeld "web shop" ✔  ✔   ✔ 
Uitgewerkte KPI brondata invultabellen & grafieken (21x) ✔  ✔   ✔ 
Control Charts invulvoorbeelden & grafieken (4x) ✔  ✔   ✔ 
Handleiding opzetten SMART KPI dashboard  ✔ 
Handleiding "Succesvol ondernemen met de strategiekaart"  ✔ 
30 minuten 1-on-1 telefonisch advies  ✔ 
 

Kies hier je download-voorkeur

Het inkijk-exemplaar is bedoeld om je een idee te geven van de inhoud en opzet van het document. Deze kun je eenvoudig en gratis downloaden om te bepalen of je overgaat tot aankoop van de business versie.

De download is na het afronden van de bestelling direct beschikbaar voor gebruik. Een factuur ontvang je via e-mail.

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW
 

Toelichting 1-op-1 telefonisch advies

Het doel van het 1-op-1 telefonisch advies is om eventuele vragen over het toepassen van de theorie in de praktijk te beantwoorden.

Voorgestelde werkwijze:

  • Schrijf tijdens het lezen en toepassen van de theorie alle vragen op die niet direct beantwoord worden. Noteer daarnaast ook alle overige feedback die je met mij wilt bespreken.
  • Samen plannen we een datum in waarop we via de telefoon alle vragen bespreken. Om maximaal gebruik te maken van de 30 minuten is het handig wanneer ik de vragen vooraf ontvang.
  • Op basis van de ontvangen vragen en het 1-op-1 gesprek ontvang je een digitaal rapport met daarin een korte samenvatting van het conclusies uit het gesprek.