Wat is de kracht van Lean Six Sigma ?

Six Sigma (ook wel 6 sigma of zes sigma) is een kwaliteitsmanagement methode (management filosofie) voor het verbeteren van processen in organisaties.

Six Sigma is een business strategie waarbij analytische technieken en statistiek worden aangewend om operationele performance te meten en te verbeteren. Processen kun je pas goed beheersen als je weet hoe elk proces verloopt en om dat te weten moet er gemeten worden: “meten is weten”. Dit is de basis van Six Sigma.

Six Sigma is daarnaast ook een managementstijl gebaseerd op een gestructureerde projectmanagement organisatie. Het is een geaccepteerde methode om organisaties efficiënter en effectiever te maken. Six Sigma is gebaseerd op een klantgerichter (stakeholders) benadering en biedt een alomvattend raamwerk voor procesverbetering.
Six Sixgma wordt vaak toegepast in combinatie met Lean (Lean Six Sigma).

Wat is de doelstelling van Six Sigma?

Het doel van Six Sigma is het verhogen van kwaliteit middels het elimineren van variaties.  Om dit te realiseren is de doelstelling het capabel produceren binnen de eisen en wensen van de stakeholders (klanten) en het reduceren van “Cost Of Poor Quality”. Het positieve gevolg hiervan is dat de winstgevendheid en concurrentie positie van de organisatie ook zal verbeteren.

Wat is de kracht van Six Sigma?

De focus van de Six Sigma methodiek ligt op het verbeteren van de cruciale bedrijfsprocessen, om maximale resultaten en kostenbesparingen te realiseren. De kracht van Six Sigma zit in de projectmatige, stapsgewijze, en vooral datagedreven aanpak, die start met de wensen van de klant (stakeholders).

Ieder probleem wordt opgevat als een project als er tenminste genoeg te verdienen valt met de gevonden oplossingen ( klantenwens, kwaliteit, tijd en bedrijfsresultaat). Na iedere processtap wordt er een review georganiseerd op basis van een voortgangsinstrument.

Onontbeerlijke randvoorwaarden zjin een correct samengesteld (en getraind) projectteam, prioriteitsstelling, een concrete betrokkenheid van het management. Tot slot zijn het stappenplan (DMAIC) en de Six Sigma toolbox bewezen effectief, en geven concreet aan “wat en hoe” er nodig is voor het bereiken van verbeteringen.

De kracht van Six Sigma ligt op een aantal gebieden:

Lean Six Sigma model
Kracht van Six Sigma.


Download de SMART KPI database (Office Excel-bestand) met 184 voorbeeld KPI's

De SMART KPI database is gemaakt voor iedereen die opzoek is naar:

  • Voorbeeld KPI's inclusief formules en praktijkvoorbeelden;
  • Templates voor het opzetten van  SMART KPI dashboards;
  • Templates voor het opzetten van tabellen voor het verzamelen van data en het genereren van grafieken;
  • Inspiratie voor het opzetten en implementeren van KPI performance boards (bijvoorbeeld op basis van het INK-model of de Balanced Scorecard).
  • Nieuwe inzichten voor het aanpassen of optimaliseren van bestaande KPI dashboards.

Inhoud SMART KPI database download-opties:

Inhoud

Optie 1:

Optie 2:

Optie 3:

Standaard  Business  Business Pro 
184 voorbeeld KPI's inclusief formules en voorbeeldberekeningen ✔   ✔   ✔ 
KPI dashboard templates ✔  ✔   ✔ 
KPI dashboard praktijkvoorbeeld "Zorgcentrum" ✔  ✔   ✔ 
KPI dashboard praktijkvoorbeeld "Bouwbedrijf" ✔  ✔   ✔ 
KPI dashboard praktijkvoorbeeld "web shop" ✔  ✔   ✔ 
Uitgewerkte KPI brondata invultabellen & grafieken (21x) ✔  ✔   ✔ 
Control Charts invulvoorbeelden & grafieken (4x) ✔  ✔   ✔ 
Handleiding opzetten SMART KPI dashboard  ✔ 
Handleiding "Succesvol ondernemen met de strategiekaart"  ✔ 
30 minuten 1-on-1 telefonisch advies  ✔ 
 

Kies hier je download-voorkeur

Het inkijk-exemplaar is bedoeld om je een idee te geven van de inhoud en opzet van het document. Deze kun je eenvoudig en gratis downloaden om te bepalen of je overgaat tot aankoop van de business versie.

De download is na het afronden van de bestelling direct beschikbaar voor gebruik. Een factuur ontvang je via e-mail.

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW
 

Toelichting 1-op-1 telefonisch advies

Het doel van het 1-op-1 telefonisch advies is om eventuele vragen over het toepassen van de theorie in de praktijk te beantwoorden.

Voorgestelde werkwijze:

  • Schrijf tijdens het lezen en toepassen van de theorie alle vragen op die niet direct beantwoord worden. Noteer daarnaast ook alle overige feedback die je met mij wilt bespreken.
  • Samen plannen we een datum in waarop we via de telefoon alle vragen bespreken. Om maximaal gebruik te maken van de 30 minuten is het handig wanneer ik de vragen vooraf ontvang.
  • Op basis van de ontvangen vragen en het 1-op-1 gesprek ontvang je een digitaal rapport met daarin een korte samenvatting van het conclusies uit het gesprek.