KPI implementatie stappenplan

Download SMART KPI database | 216 praktijkvoorbeelden | Formules | Templates

Ben je opzoek naar voorbeelden kritische of kritieke prestatie-indicatoren? Download het volledige overzicht met 216 uitgewerkte KPI voorbeelden. Gebruik een van de vele voorbeeld template dashboards en start vandaag nog met het meten. De SMART prestatie-indiacotren database bestaat uit een overzichtelijk Excel-bestand wat eenvoudig is in gebruik. Basiskennis van Excel is ruim voldoende om direct aan de slag te gaan.

Inhoud downloads:

Inhoud Standaard Business Business Pro
  • 216 uitgewerkte voorbeeld KPIs inclusief praktijkvoorbeelden en formules
  • Voorbeeld templates | performance dashboards
  • Voorbeeld tabellen en grafieken
  • 30 dagen ‘niet goed, geld terug’-garantie & herroepingsrecht;
  • Basiskennis Excel is voldoende om de database te gebruiken;
  • Bestand is 100% aanpasbaar;
  • Persoonlijk telefonisch advies op maat: 45 minuten 1-op-1
Bekijk de inkijk-versie van de SMART KPI database om een idee te krijgen van de inhoud en mogelijkheden.

Selecteer hier je download voorkeur!

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW

Persoonlijk advies op maat! Boek 45 minuten 1 op 1 online consult

Heb je aanvullend advies nodig bij het opzetten en implementeren van prestatie-indicatoren binnen jullie project of organisatie. Maak dan gebruik van de business pro optie en bestel naast de SMART prestatie-indicatoren database ook 45 minuten 1 op 1 persoonlijk advies.

Niet goed, geld terug’-garantie & herroepingsrecht

Wanneer u niet tevreden bent over de toegevoegde waarde van de bestelde download(s) kunt u het volledige aankoopbedrag binnen 30 dagen na ontvangst terugvragen.

Ons streven is een 100% klanttevredenheid. Het aanbieden van de ‘niet goed, geld terug’-garantie als aanvulling op het herroepingsrecht geeft ons dan ook de mogelijkheid om onze service continu te blijven verbeteren.

Implementeer een professioneel Excel KPI dashboard in 4 stappen

Met behulp van onze KPI dashboard templates en voorbeeld KPI’s implementeer je eenvoudig een professioneel KPI dashboard voor jullie organisatie, afdeling of project.

Stap 1: Bepaal de juiste set KPI’s en statistieken die u wilt bijhouden.

De eerste stap bij het implementeren van een KPI dashboard is het bepalen van de juiste set van KPI’s.

Voor elke unieke KPI zijn er 5 vragen die moeten worden beantwoord:

  1. Wat is het doel of doel dat we willen bereiken?
  2. Wat is het doel van de KPI?
  3. Wat is de beste manier om te meten?
  4. Wanneer (frequentie) wordt dit gevolgd?
  5. Welke gegevensbron gebruiken we om de vereiste gegevens te verzamelen?

Gebruik de visie, missie, strategische objecten en kritische succesfactoren als input voor stap 1.

Stap 1 resultaten:

Uitgewerkt KPI voorbeeld 1

  • Doelstelling: Maandelijkse omzetgroei verhogen (%)
  • Maatregel: maandelijkse omzetgroei = [Verkoop huidige periode – Verkoop vorige periode] / [Verkoop vorige periode] * 100
  • Frequentie: maandelijks
  • Gegevenspunten: gegevens worden verzameld uit het verkooprapport en handmatig ingevoerd in het KPI-gegevensbronblad.
  • Doel of doel: 25% toename in 12 maanden.

Stap 2: Maak een SMART KPI-dashboard en metrische sjablonen.

Nu weten we wat we willen meten, het is tijd om de vereiste infrastructuur (bijvoorbeeld sjablonen, instructies) te maken om de prestaties van de geselecteerde KPI’s te meten.

Belangrijke vragen in stap 2 zijn:

  1. Welke gegevensbron gebruiken we om de vereiste gegevens te verzamelen?
  2. Wie is verantwoordelijk voor het verzamelen van de vereiste gegevens?
  3. Welke Excel-sjablonen moeten we maken om de gegevens te verzamelen?

Stap 2 resultaten:

  • SMART KPI-dashboardsjabloon
    • De SMART KPI-dashboardsjabloon wordt gebruikt om de algehele prestaties van alle geïdentificeerde KPI’s te bewaken.
  • KPI-gegevensbronsjablonen
    • Voor elke geïdentificeerde KPI wordt een gegevensbronsjabloon gebruikt om de gegevenspunten te documenteren. De resultaten kunnen worden gevisualiseerd met behulp van grafieken en / of kleuren.
  • Actielogboek
    • Het actielogboek wordt gebruikt om overeengekomen acties te volgen en traceren (bijvoorbeeld verbeteringsinitiatieven, bereikwijzigingen).

Stap 3: Meten en evalueren.

Zodra de vereiste infrastructuur aanwezig is, kunt u beginnen met het meten van de prestaties van de geïdentificeerde KPI’s.

Belangrijke vragen in stap 3 zijn:

  1. Wie is verantwoordelijk voor de monitoring en evaluatie van de KPI?
  2. Welke tijdlijnen gebruiken we om de evaluatie van een specifieke periode te voltooien?
  3. Hoe gaan we om met mogelijke problemen en / of zorgen?
  4. Hoe voltooien we de evaluatie van het SMART KPI-dashboard? (bijvoorbeeld indeling, type vergadering, tijdsbestek).

Stap 3 resultaten:

  • Geïdentificeerde verbeterpunten (actielijst);
  • Geïdentificeerde best practices;
  • Voltooide en gedocumenteerde periodieke beoordeling.

Stap 4: Doorgaan met verbeteren (continue verbeteren).

Zodra de KPI’s periodiek worden beoordeeld, is de volgende stap ervoor te zorgen dat overeengekomen acties worden geïmplementeerd.

Gebruik de volgende richtlijnen voor een succesvolle implementatie van geïdentificeerde verbeterinitiatieven:

  • Definieer eenduidige doelstellingen inclusief targets;
  • Wijs een eigenaar toe aan elke geïdentificeerde verbete initiatief;
  • Definieer succes;
  • Specificeer duidelijke tijdslijnen.

Stap 4 resultaten:

  • Correct gedefinieerde verbeterinitiatieven;
  • Succesvolle doorgevoerde verbeterinitiatieven.