Geschiedenis

Het verhaal achter de website leansixsigmatools.nl

Voor iedereen die geïnteresseerd is in het verhaal achter de website leansixsigmatools.nl heb ik de ontwikkelingen van de afgelopen jaren samengevat. Wie weet vind je het leuk om te lezen en weet ik je te inspireren om zelf ook de stap te nemen om jouw eigen kennis en ervaring online te delen. Heb je een vraag of feedback? Je kunt me altijd even een mail sturen via het online contactformulier.

Facts & cijfers:

  • Allereerste versie van leansixsigmatools.nl online in maart 2011.
  • Eerste officiele bezoeker geregistreerd op 16 maart 2011.

Pageviews & unieke bezoekers per jaar

Om je een idee te geven van de groei van de website heb ik in onderstaande tabel de groei van de website weergegeven in pageviews en unieke bezoekers per jaar.

Leansixsigmatools.nl pageviews & unieke bezoekers.

2010: Het ontstaan van de website.

Ergens eind 2010 stelde ik mijzelf de volgende vraag:

  • Hoe kan zonder enige kennis van programmeren zelf een eigen website maken?

Het antwoord op deze vraag was vrij eenvoudig omdat ik na een eenvoudige zoekopdracht “hoe maak ik een website” in aanraking kwam met het WordPress. Dit is een opensource content management system (CMS) waarmee je vrij eenvoudig een website kunt realiseren.

Een vrij logische tweede vraag die volgende was:

  • Als ik weet hoe ik een website kan maken, welke informatie wil en kan ik dan delen?

Omdat ik als kwaliteitsmanagement consultant in die periode veel projecten en opdrachten heb uitgevoerd op het vlak van Lean werken in combinatie met SixSigma methodiek was het antwoord op deze vraag ook snel gevonden en ben ik enthousiast aan de slag gegaan.

2011: Leren werken met WordPress en het schrijven van mijn eerste content.

Na het registreren van de domeinnaam www.leansixsigmatools.nl heb ik aardig wat uurtjes geïnvesteerd in het ontdekken van de mogelijkheden van WordPress en het publiceren van mijn eerste zelf geschreven content. Het resultaat was dat ik op 16 maart 2011 mijn eerste officiële bezoeker had op mijn website.

Aan het einde van de maand maart 2011 was erg trots op wat ik voor elkaar had gekregen. Mijn website was in de maand maart 2011 bezocht door maar lieft 14 unieke bezoekers.
Gemotiveerd door dit enorme succes ben ik in 2011 vooral bezig geweest met het schrijven en publiceren van content en het verder ontwikkelen van mijn WordPress skills. In december 2011 werd ik rijkelijk beloond voor al mijn uren die ik geïnvesteerd had want op basis van de statistieken waren er deze laatste maand 1600 unieke bezoekers op mijn website.

2012: Digitale content schrijven & SEO.

In het bezit van de  basisvaardigheden om content te creëren en deze vervolgens online te publiceren was de volgende uitdaging om meer bezoekers naar de website krijgen. Na wat onderzoek kwam ik al snel terecht in de wereld van de Search Engine Optimization (SEO) of in gewoon Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Ik kwam al snel tot de conclusie dat het goed implementeren van SEO technieken en tactieken een vak apart is. Op basis van de beschikbare kennis heb ik in 2012 veel verbeteringen doorgevoerd aan de technische kant van de website en bij het schrijven van specifieke content.

Het resultaat van al deze inspanningen was duidelijk zichtbaar in het aantal unieke bezoekers van de website in 2012. In December 2012 waren er 3000 unieke bezoekers die gebruik maakte van de gratis content die beschikbaar was via de website.

2013: De wereld van affiliate marketing.

Door het lezen van artikelen over online publishers en de mogelijke verdienmodellen voor het ontstond bij mij de volgende vraag:

  • Wat is de financiële waarde van een website met maandelijks 3000 unieke bezoekers?

Na het doen van wat online onderzoek ontdekte ik de wereld van affiliate marketing. Door trial en error kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat het verkopen van online advertentieruimte via het programma van Google Adsesne voor mijn website de juiste match was. Door de opzet van dit advertentieprogramma sloten de vertoonde advertenties prima aan op de content en doelgroep van mijn website. Na een eenvoudige implementatie van de benodigde code werden in 2013 de eerste advertenties vertoond.

Al snel werd mij duidelijk dat je met een gemiddeld aantal bezoekers van de rond de 3000 per maand je blij mag zijn als je de hosting en domeinregistratie aanzet einde van het jaar kunt betalen. Aan het einde van het jaar 2013 had ik in de maand december gemiddeld 3500 unieke bezoekers.

2014: WordPress next level en nieuwe content.

Nu ik een idee had van de financiële waarde van een websites op basis van het gemiddelde maandelijkse bezoekers ben ik in 2014 vooral bezig geweest met het toevoegen van nieuwe content. Waar ik eerst vooral content ontwikkelde over de onderwerpen Lean en SixSigma ben ik in 2014 mij meer gaan richten op het onderwerp performance management. Door het toevoegen van uiteenlopende artikelen over performance boards en KPI’s bereikte ik een nieuwe mijlpaal met 8800 unieke bezoekers in de maand december.
Door de constant stijgende lijn bezoekers ontstond er ook steeds meer interactie door de vragen die bezoekers mij stellen. Het is leuk om mijn kennis en ervaring te delen haal daar dan ook veel energie uit. Daarnaast helpen de vragen mij ook om specifieke onderwerpen verder uit te werken en/of is het een startpunt voor een nieuw artikel.

2015: Inschrijven bij de KvK en mijn eigen Makro pas.

In 2015 heb ik de stap gemaakt om mij als zelfstandig ondernemer in te schrijven bij de KvK. Er was niet direct een noodzaak om dit te doen maar voor mij was het vooral een manier om mijzelf te dwingen iets te leren over het goed opzetten van een boekhouding en het bijhouden van de administratie. Misschien het leukste aspect van dit hele traject was de mogelijkheid om een eigen Makro pas aan te vragen. Daarnaast was ik van mening dat ik door mijzelf in te schrijven bij de KvK dit ook een directe positieve impact had op online aanwezigheid en uitstraling.

Verder heb ik in dit jaar niet meer dan het noodzakelijke onderhoud gedaan aan de website. Je moet hierbij denken aan het tijdig updaten van WordPress en de gebruikte plugins. Wel was er aan het einde van het jaar weer een nieuwe record te melden. In december 2015 ging ik door de grens van 10.000 unieke bezoekers.

2016 / 2017: Gezinsuitbreiding en dus even andere prioriteiten.

Met de geboorte van onze eerste dochter begin 2016 kwamen mijn prioriteiten volledig anders te leggen en heb ik in de periode 2016 / 2017 relatief weinig tijd geïnvesteerd in de website. Ondanks het feit dat ik in dit jaar dus buiten het standaard onderhoud niets nieuws heb toegevoegd noteerde ik in de maand december van 2016 wel weer een nieuw record van 14000 unieke bezoekers. Op basis van mijn eigen evaluatie was deze stijging het gevolg van de uitstekende ranking in de meest relevante zoekmachines. De tijd en energie die ik geïnvesteerd heb in het schrijven van kwalitatieve content betaald zich op langer termijn dus zeker uit.

In 2017 constateerde ik aan het einde van het jaar dat het gemiddelde aantal bezoekers wel iets lager lag in de maand december. Waar ik in 2016 nog 14000 unieke bezoekers mocht ontvangen was dit in 2016 teruggebracht naar 12000 bezoekers. Nog steeds een fantastisch aantal maandelijkse bezoekers voor een website die ik vanuit niets volledig heb opgebouwd.

Ondanks de mooie groei aan bezoekers zijn de inkomsten uit de advertenties nog steeds niet meer dan een leuk zakcentje waarmee ik de voornaamste kosten kan voldoen die komen kijken bij het hosten van een eigen website.

2018: De komst van de AVG en de impact op online adverteren.

Door de introductie van de AVG in mei 2018 was ik genoodzaakt om wat technische aanpassingen door te voeren om zo te voldoen aan de regelgeving. Vanuit mijn vakgebied kwaltietismanagement waarin compliance ook een belangrijk onderdeel is was voldoen aan de nieuwe regelgeving een leuk studieproject. Een direct gevolg van de introductie van de AVG richtlijnen was de afname van de reclame inkomsten via de advertenties op de website. Omdat ik bezoekers nu de keuze moest geven om de site advertentiebrij te bezoeken bleek dit dus een enorme impact te hebben op de maandelijkse inkomsten. De conclusie aan het einde van het jaar 2018 was de inkomsten nog maar 1/3 waren van wat het was geweest voordat de AVG van kracht werd.
Aangezien ik niet afhankelijk ben van de inkomsten uit de website had ik hier dan ook verder geen directe gevolgen van. Wel heeft de introductie van de AVG mij aan het denken gezet of ik op een andere manier inkomsten zou kunnen genereren met mijn website. Gezien het aantal maandelijkse bezoekers in december 2018 een nieuw record van 15000 unieke bezoekers noteerde was dit zeker geen onlogische vraag.

2019: Introductie van premium content.

Op basis van de ervaringen uit 2018 ben ik gaan experimenteren met het aanbieden van premium content om te kijken of ik naast advertentie inkomsten ook in staat zou zijn om specifieke content als premium content te verkopen in plaats deze volledig gratis beschikbaar te stellen. Na analyse van de statistieken kwam ik al snel tot de conclusie dat er veel behoefte was aan specifieke informatie over KPI’s. In het verleden was ik al eens begonnen met het opzetten van een eenvoudig Excel-bestandje met daarin uiteenlopende KPI voorbeelden. Met behulp van mijn praktijkervaring heb ik dit Excel-bestand uitgewerkt tot een volwaardige KPI database met KPI voorbeelden, definities en praktijkvoorbeelden.

Nadat ik het ook technisch voor elkaar had gekregen om een e-commerce element aan de website toe te voegen had ik een echte online winkel met daarin 1 product, de SMART KPI database. Deze SMART KPI database is sinds 2019 als premium download beschikbaar en wordt dan ook regelmatig door bezoekers besteld en gedownload. Wat deze implementatie zo leuk maakt is dat je met minimale kennis dus vrij eenvoudig een eigen webwinkel kunt opzetten waarbij je een volledig functionerend bestalingsysteem installeerd waarmee mensen uit de hele wereld bij jouw een product of dienst kunnen afnemen.

De interactie met bezoekers inclusief de positieve feedback is een fijne bron voor inspiratie om vooral door te gaan met mijn online activiteiten. Naast het geven van advies aan uiteenlopende organisaties heb ik ook veel contact met studenten die voor hun studie opzoek zijn naar specifieke antwoorden en/of informatie. Het is altijd leuk om mensen hierbij een helpende hand te kunnen bieden.

2020: Transformatie naar maatschappelijk verantwoord ondernemen.

In de laatste weken van 2019 ben ik opzoek gegaan naar wat nieuwe inspiratie om mijn plannen en activiteiten voor 2020 te formuleren.

Na het lezen van een aantal interessante boeken en artikelen over maatschappelijk verantwoord ondernemen was het voor mij eigenlijk al vrij snel duidelijk.

Het jaar 2020 is voor mij het startpunt om met mijn kennis en ervaring een bijdrage te leveren aan het stimuleren van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De eerste stap die ik hierin heb genomen is het opnieuw definiëren van mijn persoonlijke waarom? Op basis hiervan heb ik een nieuwe missie geformuleerd wat mijn nieuwe uitgangspunt is voor de komende jaren. Bekijk mijn nieuwe waarom via deze link.