Checklist Business Performance Management | Prestatiemanagement

Checklist Performance Management / Prestatiemanagement

Een adequaat systeem voor prestatiemanagement (business performance management) kenmerkt zicht door:

  • Strategie, doelstellingen, kritieke succesfactoren en prestatie-indicatoren zijn helder gedefinieerd en op elkaar afgestemd.
  • Het systeem geeft informatie over zowel inspanningen als resultaten. Er is een gebalanceerde ‘set’ met prestatie-indicatoren.
  • Het systeem meet prestaties van individuen, teams en de organisatie als geheel.
  • Alle medewerkers van de organisatie (inclusief management)begrijpen het systeem en waarderen het positief. Prestaties en verantwoordelijkheden zijn op elkaar afgestemd.
  • Er is een koppeling met een HRM-systeem, maar het systeem moet bijdragen aan het plannen en managen van prestaties in plaats van het beoordelen daarvan.
  • Er moet sprake zijn van besluitvorming op basis van analyses.

Performance Management Best Practices

Performance management best practices voorbeelden zijn:

  • Begrijpen van huidige manier van werken;
  • Identificeren van toekomstige of gewenste manier van werken;
  • Processen begrijpen en focussen op continue verbeteren;
  • Overeenstemming over doelstellingen en targets om organisatiedoelstellingen te realiseren;
  • Gebruik van tools (e.g. Lean, Agile, SixSigma), management support, training en ontwikkel programma’s voor medewerkers om tot gewenste vooruitgang te komen;
  • Monitoren en meten van wijzigingen, verbeteringen en realiseren van doelstellingen;
  • Evalueren voortgang, bijsturen en blijven ontwikkelen.

Performance Management  Checklist

Op organisatie niveau:

  1. Afstemmen van doelstellingen op organisatie strategie
  2. Selecteren van evaluatie methodes
  3. Evalueren van huidige kwaliteitsbeleid en stakeholdermanagement
  4. Zorgen voor duidelijke communicatie
  5. Monitoren, evalueren en bijsturen

Op individueel niveau:

  1. Identificeren waar je bent
  2. Identificeren waar je naar toe wilt of hoort te zijn
  3. Overeenstemming over doelstellingen en indicatoren
  4. Gebruik maken van relevante tools en technieken
  5. Testen, testen, testen
  6. Evalueren van performance

Sturen op prestaties

Bij het sturen op prestaties wordt onderscheid gemaakt tussen:

  • Kritische succesfactoren: zaken waar een organisatie in kan of wil uitblinken – dát waar succes mee wordt geboekt.
  • Kritieke Prestatie-indicatoren: meetbare grootheden die een verband hebben met de succesfactoren – dát waaraan je het succes afmeet.
  • Normen of doelen: de gewenste score op een prestatie-indicator, dát waarmee je bepaalt of er daadwerkelijk sprake is van succes.

Download de SMART KPI database met 216 uitgewerkte KPI's inclusief templates | Excel-bestand.

Voor iedereen die actief bezig is met het gebruik en/of implementeren van kritieke prestatie-indicatoren is de SMART KPI database het ideale startpunt. De SMART KPI database is opgezet in een handig en eenvoudig toepasbaar Excel-bestand en bestaat uit:

  •   216 uitgewerkte KPI's praktijkvoorbeelden;
  •   Dashboard templates | grafieken | control charts;
  •   Bestand is 100% aanpasbaar;
  •   Basiskennis Excel is voldoende om de database te gebruiken;
  •   30 dagen ‘niet goed, geld terug’-garantie & herroepingsrecht;
Bekijk het gratis inkijk-exemplaar van de SMART KPI database (Excel-bestand) via deze link.

SMART KPI database bestellen? Selecteer hier je download voorkeur:

De downloads zijn direct het afronden van de bestelling beschikbaar. Een factuur ontvang je per e-mail.
Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW


Aanvullende support nodig?

Heb je tijdens de implementatie toch nog aanvullende vragen m.b.t het opzetten van je KPI performance board? Neem dan zeker even contact met mij op. Ik help je graag verder op weg.

Niet goed, geld terug'-garantie & herroepingsrecht

Wanneer u niet tevreden bent over de toegevoegde waarde van de bestelde download(s) kunt u het volledige aankoopbedrag binnen 30 dagen na ontvangst terugvragen. Ons streven is een 100% klanttevredenheid. Het aanbieden van de ‘niet goed, geld terug’-garantie als aanvulling op het herroepingsrecht geeft ons dan ook de mogelijkheid om onze service continu te blijven verbeteren.