Checklist Performance Management / Prestatiemanagement
Een adequaat systeem voor prestatiemanagement (business performance management) kenmerkt zicht door:
- Strategie, doelstellingen, kritieke succesfactoren en prestatie-indicatoren zijn helder gedefinieerd en op elkaar afgestemd.
- Het systeem geeft informatie over zowel inspanningen als resultaten. Er is een gebalanceerde ‘set’ met prestatie-indicatoren.
- Het systeem meet prestaties van individuen, teams en de organisatie als geheel.
- Alle medewerkers van de organisatie (inclusief management)begrijpen het systeem en waarderen het positief. Prestaties en verantwoordelijkheden zijn op elkaar afgestemd.
- Er is een koppeling met een HRM-systeem, maar het systeem moet bijdragen aan het plannen en managen van prestaties in plaats van het beoordelen daarvan.
- Er moet sprake zijn van besluitvorming op basis van analyses.
Performance Management Best Practices
Performance management best practices voorbeelden zijn:
- Begrijpen van huidige manier van werken;
- Identificeren van toekomstige of gewenste manier van werken;
- Processen begrijpen en focussen op continue verbeteren;
- Overeenstemming over doelstellingen en targets om organisatiedoelstellingen te realiseren;
- Gebruik van tools (e.g. Lean, Agile, SixSigma), management support, training en ontwikkel programma’s voor medewerkers om tot gewenste vooruitgang te komen;
- Monitoren en meten van wijzigingen, verbeteringen en realiseren van doelstellingen;
- Evalueren voortgang, bijsturen en blijven ontwikkelen.
Performance Management Checklist
Op organisatie niveau:
- Afstemmen van doelstellingen op organisatie strategie
- Selecteren van evaluatie methodes
- Evalueren van huidige kwaliteitsbeleid en stakeholdermanagement
- Zorgen voor duidelijke communicatie
- Monitoren, evalueren en bijsturen
Op individueel niveau:
- Identificeren waar je bent
- Identificeren waar je naar toe wilt of hoort te zijn
- Overeenstemming over doelstellingen en indicatoren
- Gebruik maken van relevante tools en technieken
- Testen, testen, testen
- Evalueren van performance
Sturen op prestaties
Bij het sturen op prestaties wordt onderscheid gemaakt tussen:
- Kritische succesfactoren: zaken waar een organisatie in kan of wil uitblinken – dát waar succes mee wordt geboekt.
- Kritieke Prestatie-indicatoren: meetbare grootheden die een verband hebben met de succesfactoren – dát waaraan je het succes afmeet.
- Normen of doelen: de gewenste score op een prestatie-indicator, dát waarmee je bepaalt of er daadwerkelijk sprake is van succes.