Checklist Business Performance Management | Prestatiemanagement

Checklist Performance Management / Prestatiemanagement

Een adequaat systeem voor prestatiemanagement (business performance management) kenmerkt zicht door:

  • Strategie, doelstellingen, kritieke succesfactoren en prestatie-indicatoren zijn helder gedefinieerd en op elkaar afgestemd.
  • Het systeem geeft informatie over zowel inspanningen als resultaten. Er is een gebalanceerde ‘set’ met prestatie-indicatoren.
  • Het systeem meet prestaties van individuen, teams en de organisatie als geheel.
  • Alle medewerkers van de organisatie (inclusief management)begrijpen het systeem en waarderen het positief. Prestaties en verantwoordelijkheden zijn op elkaar afgestemd.
  • Er is een koppeling met een HRM-systeem, maar het systeem moet bijdragen aan het plannen en managen van prestaties in plaats van het beoordelen daarvan.
  • Er moet sprake zijn van besluitvorming op basis van analyses.

Performance Management Best Practices

Performance management best practices voorbeelden zijn:

  • Begrijpen van huidige manier van werken;
  • Identificeren van toekomstige of gewenste manier van werken;
  • Processen begrijpen en focussen op continue verbeteren;
  • Overeenstemming over doelstellingen en targets om organisatiedoelstellingen te realiseren;
  • Gebruik van tools (e.g. Lean, Agile, SixSigma), management support, training en ontwikkel programma’s voor medewerkers om tot gewenste vooruitgang te komen;
  • Monitoren en meten van wijzigingen, verbeteringen en realiseren van doelstellingen;
  • Evalueren voortgang, bijsturen en blijven ontwikkelen.

Performance Management  Checklist

Op organisatie niveau:

  1. Afstemmen van doelstellingen op organisatie strategie
  2. Selecteren van evaluatie methodes
  3. Evalueren van huidige kwaliteitsbeleid en stakeholdermanagement
  4. Zorgen voor duidelijke communicatie
  5. Monitoren, evalueren en bijsturen

Op individueel niveau:

  1. Identificeren waar je bent
  2. Identificeren waar je naar toe wilt of hoort te zijn
  3. Overeenstemming over doelstellingen en indicatoren
  4. Gebruik maken van relevante tools en technieken
  5. Testen, testen, testen
  6. Evalueren van performance

Sturen op prestaties

Bij het sturen op prestaties wordt onderscheid gemaakt tussen:

  • Kritische succesfactoren: zaken waar een organisatie in kan of wil uitblinken – dát waar succes mee wordt geboekt.
  • Kritieke Prestatie-indicatoren: meetbare grootheden die een verband hebben met de succesfactoren – dát waaraan je het succes afmeet.
  • Normen of doelen: de gewenste score op een prestatie-indicator, dát waarmee je bepaalt of er daadwerkelijk sprake is van succes.

Download complete lijst met 184 uitgewerkte SMART KPI’s (Excel-bestand)

Bent u op zoek naar voorbeelden van kritieke prestatie-indicatoren? Download dan eenvoudig en snel de volledige lijst met 184 veel gebruikte KPI’s. Deze uitgebreide lijst is een handig hulpmiddel voor iedereen die opzoek is naar:

  • Voorbeeld KPI’s inclusief formules, definities en praktijkvoorbeelden;
  • KPI performance dashboards templates;
  • Tabellen & grafieken templates voor verzamelen data;
  • Inspiratie voor selecteren nieuwe KPI's.

Download kenmerken:

  •   Bestand is 100% aanpasbaar;
  •   Gratis inkijk-exemplaar beschikbaar;
  •   30 dagen ‘niet goed, geld terug’-garantie & herroepingsrecht;
  •   Download direct beschikbaar na betaling;
  •   Factuur ontvangt u automatisch via e-mail.

Kies download-optie:



Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW


'Niet goed, geld terug'-garantie & herroepingsrecht

Wanneer u niet tevreden bent over de toegevoegde waarde van de bestelde download(s) kunt u het volledige aankoopbedrag binnen 30 dagen na ontvangst terugvragen.

Ons streven is een 100% klanttevredenheid. Het aanbieden van de ‘niet goed, geld terug’-garantie als aanvulling op het herroepingsrecht geeft ons dan ook de mogelijkheid om onze service continu te blijven verbeteren.