KPIs

Het nut van KPI’s voor het MKB

Het gebruik van de juiste KPI’s geeft een organisatie waardevolle inzichten in hoeverre zij succesvol is in het realiseren van de visie, missie en strategische doelstellingen.
Wanneer een organisatie in staat is om de juiste KPI’s te monitoren kan de organisatie door evaluatie eventuele trends, afwijkingen en/of problemen tijdig identificeren en verbeteren en/of bijsturen.

Uitgangspunt bij het selecteren van de KPI’s is dat deze gekoppeld zijn aan de strategische doelstellingen en prioriteiten van de organisatie. Wat een KPI feitelijk doet is het kwantificeren van doelen en prioriteiten in meetbare eenheden.

Een belangrijke valkuil bij het gebruik van KPI’s is dat een KPI geen inzicht geven waarom iets gebeurd. Een KPI geeft alleen aan of datgene bereikt wordt wat is gedefinieerd. Het is daarom van groot belang om de juiste KPI’s te selecteren die aansluiten op de strategische doelstellingen en prioriteiten van de organisatie.

Voorbeeld KPI performance board

Dit voorbeeld is beschikbaar als Excel-template in de SMART KPI database. De SMART KPI database kun je op deze pagina eenvoudig bestellen en downloaden.

Kies download-optie:

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW

Samenvatting uitleg KPI’s:

Performance management is dus meer dan het sturen aan de hand van een paar getallen. Performance management is het acteren op business vragen die binnen de organisatie spelen.

Goed Performance Management moet zorgen dat een organisatie:

  • Snel kan reageren op vragen vanuit de markt;
  • Zorgt voor de gevraagde transparantie;
  • Stuurt op de realisatie van de strategie.Performance management is dus meer dan het opstellen van een paar KPI’s. Willen organisaties daadwerkelijk Performance management invoeren en sturing op performance laten plaatsvinden dan zijn ook de randvoorwaarden van groot belang!

Voor iedereen die bezig is met het opzetten van KPI dashboards hebben wij een uitgebreide KPI database opgezet met daarin 184 veel gebruikte KPI’s.

De volledige lijst is beschikbaar in een handig Microsoft Excel-bestandje. Wanneer je de bestelling  hebt afgerond is het bestand direct beschikbaar voor verder gebruik.

Onze KPI database is een uitstekend startpunt voor iedereen die:

  • Opzoek is naar specifieke KPI voorbeelden;
  • Bezig is met het opzetten en implementeren van een KPI dashboard of performance board;
  • Bestaande KPI dashboards wilt optimaliseren of aanpassen.

 

Wat is een KPI?

  • Een Key performance indicator (Kritieke prestatie-indicatoren), afgekort KPI’s zijn variabelen of maatstaven om prestaties van organisaties te analyseren;
  • Een KPI is kwantitatief en meet of een doelstelling of Kritische Succesfactor (KSF);
  • Een KPI wordt uitgedrukt in een getal en gerelateerd aan een norm of target;
  • KPI’s hebben een interne en externe werking waarmee een organisatie haar positie in de markt aanzienlijk kunt verbeteren.

Download compleet overzicht met 184 uitgewerkte SMART KPI’s (Excel-bestand)

Bent u op zoek naar praktijkvoorbeelden van kritieke prestatie-indicatoren (KPI's)? Download dan eenvoudig de volledige lijst met 184 veel gebruikte KPI’s.

Download kenmerken Excel-bestand:

  •   Bestand is 100% aanpasbaar;
  •   Gratis inkijk-exemplaar beschikbaar;
  •   30 dagen ‘niet goed, geld terug’-garantie & herroepingsrecht;
  •   Download direct beschikbaar na betaling;
  •   Basiskennis Excel is voldoende om de database te gebruiken;
  •   Factuur ontvangt u automatisch via e-mail.

Bekijk het inkijk-exemplaar

Om je een idee te geven hoe de SMART KPI database is opgebouwd hebben we een gratis inkijk exemplaar (Excel-bestand) beschikbaar gemaakt.

Bekijk de gratis inkijk-versie van de SMART KPI database (Excel) via deze link.


SMART KPI database bestellen? Selecteer hier je download voorkeur:

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW

'Niet goed, geld terug'-garantie & herroepingsrecht

Wanneer u niet tevreden bent over de toegevoegde waarde van de bestelde download(s) kunt u het volledige aankoopbedrag binnen 30 dagen na ontvangst terugvragen. Ons streven is een 100% klanttevredenheid. Het aanbieden van de ‘niet goed, geld terug’-garantie als aanvulling op het herroepingsrecht geeft ons dan ook de mogelijkheid om onze service continu te blijven verbeteren.