Lean Management Best Practices |

Best practices voor Lean Management

1: Elimineren van afval

Lean-principes zijn erop gericht om het afval dat in bijna elk bedrijf wordt aangetroffen te identificeren en het zoveel mogelijk te minimaliseren of volledig te elimineren.

  • Defecten kunnen leiden tot nabewerking / berging en schroot. Het is aantoonbaar de meest kostbare vorm van afval, vooral als een defect product bij de klant komt.
  • Overproductie maakt meer product dan wat besteld wordt, waardoor mogelijk een tekort aan voorraad ontstaat en arbeidsuren verspild worden die elders zouden kunnen worden gebruikt. Bovendien loopt de fabrikant het risico dat de voorraad verouderd is als de klant die het product doorgaans gebruikt, beslist om niet meer te bestellen.
  • Wachten is er in verschillende vormen. Het meest voor de hand liggende is misschien een lijnuitval tijdens het wachten op reparatie van onderdelen of apparatuur. Ten slotte is er wachten in bedrijf dat plaatsvindt wanneer een werknemer moet wachten op een machine om te verwerken voordat hij of zij de volgende stap in het proces kan zetten.
  • Het niet gebruiken van de talenten van mensen is een verspilling van hun capaciteiten, en het zou een fabrikant kunnen terughouden als het gaat om innovatie.
  • Transport vindt plaats gedurende het gehele productieproces, van de toeleveringsketen tot de levering van het materiaal en specifieke productiegebieden.
  • Voorraad heeft vijf hoofdcategorieën:
    • Eindproducten;
    • Subassemblage;
    • Onbewerkte componenten;
    • Kantoorbenodigdheden;
    • Onderhoud, reparatie en operaties (MRO).

Verouderde of over het hoofd geziene voorraad kan zich in al deze gebieden ophopen en kostbare ruimte innemen.

  • Beweging omvat:
    • Buigen;
    • Reiken;
    • Tillen;
    • Lopen.

Iets eenvoudigs als het delen van een tool tussen werkstations kan leiden tot veel verspilde bewegingen bij het ophalen ervan.

Zie ook pagina.

2. Continue verbetering

Door een cultuur van voortdurende verbetering te promoten, wordt Lean-denken in uw hele organisatie geïntroduceerd, wat leidt tot Lean-acties en een verlangen om alle dingen beter te doen.

3. Organiseren

Door het continue verbeteringsproces, dicteert de meer georganiseerde fabrikant de procesefficiëntie. Begin van boven naar beneden, bouw waardestromen op de productievloer op, gebaseerd op de complexiteit van de montage en het volume. Verdeel die waardestromen vervolgens voor elke assembly in werkcellen. Binnen deze werkcellen worden alle gereedschappen en werkinstructies identiek geplaatst om een flow uit één stuk te implementeren, gebaseerd op de Lean Manufacturing 5S-organisatiemethode:

  • Sort;
  • In volgorde geplaatst;
  • Schijnen;
  • standaardiseren;
  • Sustain.

De 5S-principes zijn bewezen voor het efficiënt houden van elke werkplek, inclusief kantoren.

4. Veiligheid

Het toepassen van 5S zorgt voor een veiligere werkplek. Een manier om dit te doen is om uit te gaan van 5S + Safety. Aandachtspunten hier zijn EHS gevaren en ergonomics.

5. Meten is weten

Je kunt niet verbeteren wat je niet meet. Gebruik SMART KPI’s voor het meten en evalueren van de verschillende processen binnen een organisatie. Gebruik deze data voor het identificeren van mogelijke knelpunten en het verbeterpunten.

Download compleet overzicht met 184 uitgewerkte SMART KPI’s (Excel-bestand)

Waarom?

Maak gebruik van onze ervaring en kennis op het vlak van kwaliteitsmanagement en ga direct aan de slag met 184 praktijkvoorbeelden van kritieke prestatie-indicatoren (KPI's).

Hoe?

Download de volledige lijst met 184 veel gebruikte KPI's in een handig en overzichtelijk Excel-bestand en ga direct aan de slag.

Wat?

Naast de 184 uitgewerkte KPI's bevat het Excel-bestand ook templates, grafieken en dashboards die je eenvoudig kunt gebruiken voor je eigen performance management activiteiten:

 Bestand is 100% aanpasbaar;
 Gratis inkijk-exemplaar beschikbaar;
 30 dagen ‘niet goed, geld terug’-garantie & herroepingsrecht;
 Download direct beschikbaar na betaling;
 Factuur ontvangt u automatisch via e-mail.

SMART KPI database bestellen?

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW

Hoe werkt het 45 minuten "1-on-1" telefonisch (online) advies?

Wanneer je kiest voor de optie inclusief 45 minuten "1-op-1" persoonlijk advies ontvang je na betaling aanvullende instructies hoe we dit efficient en effectief kunnen inplannen.

'Niet goed, geld terug'-garantie & herroepingsrecht

Wanneer u niet tevreden bent over de toegevoegde waarde van de bestelde download(s) kunt u het volledige aankoopbedrag binnen 30 dagen na ontvangst terugvragen. Ons streven is een 100% klanttevredenheid. Het aanbieden van de ‘niet goed, geld terug’-garantie als aanvulling op het herroepingsrecht geeft ons dan ook de mogelijkheid om onze service continu te blijven verbeteren.