Kaizen management | Hoe kaizen werkt?

Hoe kaizen werkt?

Kaizen is gebaseerd op de overtuiging dat alles kan worden verbeterd en dat niets status-quo is.

Kaizen omvat het identificeren van problemen en kansen, het creëren van oplossingen en het uitrollen ervan – en vervolgens opnieuw het hele proces analyseren en evalueren voor andere problemen of problemen die onvoldoende zijn aangepakt.

De volgende zeven stappen creëren een cyclus voor continue verbetering en geven een systematische methode voor het uitvoeren van dit proces.

  1. Kaizen-cyclus voor continue verbetering:
    Betrek stakeholders (bijvoorbeeld werknemers) bij het proces. Zoek de betrokkenheid van stakeholders, inclusief het verzamelen van hun hulp bij het identificeren van problemen en problemen.
  2. Zoek problemen:
    Maak gebruik van brede feedback van alle stakeholders en verzamel een lijst met problemen en mogelijke kansen. Stel prioriteiten als er veel feedback is.
  3. Maak een oplossing:
    Stimuleer stakeholders om creatieve oplossingen aan te bieden, waarbij allerlei ideeën worden aangemoedigd. Definieer hierbij ook  wat verstaan wordt onder succes.
  4. Test de oplossing:
    Implementeer de winnende oplossing die hierboven is gekozen, met iedereen die aan de uitrol meedoet. Maak pilot-programma’s of neem andere kleine stappen om de oplossing uit te testen.
  5. Analyseer de resultaten:
    Controleer met verschillende tijdintervallen de voortgang, met specifieke plannen voor wie het aanspreekpunt zal zijn en hoe de stakeholders het best in contact kunnen worden gebracht. Bepaal hoe succesvol de wijziging is geweest.
  6. Standaardiseren:
    Als de resultaten positief zijn, adopteer de oplossing dan in de hele organisatie.
  7. Repeat:
    Deze zeven stappen moeten doorlopend worden herhaald, waarbij nieuwe oplossingen worden getest waar nodig of nieuwe lijsten met problemen worden aangepakt.

Download de SMART KPI database met 216 uitgewerkte KPI's inclusief templates | Excel-bestand.

Voor iedereen die actief bezig is met het gebruik en/of implementeren van kritieke prestatie-indicatoren is de SMART KPI database het ideale startpunt. De SMART KPI database is opgezet in een handig en eenvoudig toepasbaar Excel-bestand en bestaat uit:

  •   216 uitgewerkte KPI's praktijkvoorbeelden;
  •   Dashboard templates | grafieken | control charts;
  •   Bestand is 100% aanpasbaar;
  •   Basiskennis Excel is voldoende om de database te gebruiken;
  •   30 dagen ‘niet goed, geld terug’-garantie & herroepingsrecht;
Bekijk het gratis inkijk-exemplaar van de SMART KPI database (Excel-bestand) via deze link.

SMART KPI database bestellen? Selecteer hier je download voorkeur:

De downloads zijn direct het afronden van de bestelling beschikbaar. Een factuur ontvang je per e-mail.
Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW


Aanvullende support nodig?

Heb je tijdens de implementatie toch nog aanvullende vragen m.b.t het opzetten van je KPI performance board? Neem dan zeker even contact met mij op. Ik help je graag verder op weg.

Niet goed, geld terug'-garantie & herroepingsrecht

Wanneer u niet tevreden bent over de toegevoegde waarde van de bestelde download(s) kunt u het volledige aankoopbedrag binnen 30 dagen na ontvangst terugvragen. Ons streven is een 100% klanttevredenheid. Het aanbieden van de ‘niet goed, geld terug’-garantie als aanvulling op het herroepingsrecht geeft ons dan ook de mogelijkheid om onze service continu te blijven verbeteren.