Categorieën
Kaizen cyclus

Kaizen management | Hoe kaizen werkt?

Hoe kaizen werkt?

Kaizen is gebaseerd op de overtuiging dat alles kan worden verbeterd en dat niets status-quo is.

Kaizen omvat het identificeren van problemen en kansen, het creëren van oplossingen en het uitrollen ervan – en vervolgens opnieuw het hele proces analyseren en evalueren voor andere problemen of problemen die onvoldoende zijn aangepakt.

De volgende zeven stappen creëren een cyclus voor continue verbetering en geven een systematische methode voor het uitvoeren van dit proces.

  1. Kaizen-cyclus voor continue verbetering:
    Betrek stakeholders (bijvoorbeeld werknemers) bij het proces. Zoek de betrokkenheid van stakeholders, inclusief het verzamelen van hun hulp bij het identificeren van problemen en problemen.
  2. Zoek problemen:
    Maak gebruik van brede feedback van alle stakeholders en verzamel een lijst met problemen en mogelijke kansen. Stel prioriteiten als er veel feedback is.
  3. Maak een oplossing:
    Stimuleer stakeholders om creatieve oplossingen aan te bieden, waarbij allerlei ideeën worden aangemoedigd. Definieer hierbij ook  wat verstaan wordt onder succes.
  4. Test de oplossing:
    Implementeer de winnende oplossing die hierboven is gekozen, met iedereen die aan de uitrol meedoet. Maak pilot-programma’s of neem andere kleine stappen om de oplossing uit te testen.
  5. Analyseer de resultaten:
    Controleer met verschillende tijdintervallen de voortgang, met specifieke plannen voor wie het aanspreekpunt zal zijn en hoe de stakeholders het best in contact kunnen worden gebracht. Bepaal hoe succesvol de wijziging is geweest.
  6. Standaardiseren:
    Als de resultaten positief zijn, adopteer de oplossing dan in de hele organisatie.
  7. Repeat:
    Deze zeven stappen moeten doorlopend worden herhaald, waarbij nieuwe oplossingen worden getest waar nodig of nieuwe lijsten met problemen worden aangepakt.

Download SMART KPI database (Excel-bestand)

Klik hier voor meer informatie.