Wat is kaizen management?
- Kaizen is een Japans woord voor continue verbetering. Het bestaat uit twee karakters in het Japans: kai, wat ‘verandering’ betekent, en zen, wat ‘goed’ betekent.
- Het gaat om lean operations en continu verbeteren, twee factoren die essentieel zijn om effectief te zijn in de hedendaagse economie.
- Kaizen stelt medewerkers ook in staat om deel te nemen aan het identificeren van mogelijke opportuniteiten voor verbeteringen, inclusief hun oplossingen.
- Kaizen is een benadering voor het creëren van continue verbetering op basis van het idee dat kleine, aanhoudende positieve veranderingen grote verbeteringen kunnen opleveren.
- Kaizen is een langzaam maar continu verbeteringsproces.
10 kaizen-principes
Omdat het uitvoeren van kaizen de juiste mindset door de hele organisatie vereist, worden 10 principes die de kaizen-mindset adresseren vaak genoemd als kern van de filosofie.
- Laat veronderstellingen los.
- Wees proactief bij het oplossen van problemen.
- Accepteer de status-quo niet.
- Laat perfectionisme los en neem een houding van iteratieve, adaptieve verandering.
- Zoek naar oplossingen als je fouten ontdekt.
- Creëer een omgeving waarin iedereen zich bevoegd voelt om bij te dragen.
- Accepteer het voor de hand liggende probleem niet; vraag in plaats daarvan vijf keer waarom “waarom” om de oorzaak te achterhalen.
- Verzamel informatie en meningen van meerdere stakeholders.
- Gebruik creativiteit om goedkope, kleine verbeteringen te vinden.
- Stop nooit met verbeteren.
