Categorieën
Kaizen definities Kaizen management Kaizen principes

Kaizen management | Definities

Wat is kaizen management?

  • Kaizen is een Japans woord voor continue verbetering. Het bestaat uit twee karakters in het Japans: kai, wat ‘verandering’ betekent, en zen, wat ‘goed’ betekent.
  • Het gaat om lean operations en continu verbeteren, twee factoren die essentieel zijn om effectief te zijn in de hedendaagse economie.
  • Kaizen stelt medewerkers ook in staat om deel te nemen aan het identificeren van mogelijke opportuniteiten voor verbeteringen, inclusief hun oplossingen.
  • Kaizen is een benadering voor het creëren van continue verbetering op basis van het idee dat kleine, aanhoudende positieve veranderingen grote verbeteringen kunnen opleveren.
  • Kaizen is een langzaam maar continu verbeteringsproces.

10 kaizen-principes

Omdat het uitvoeren van kaizen de juiste mindset door de hele organisatie vereist, worden 10 principes die de kaizen-mindset adresseren vaak genoemd als kern van de filosofie.

  1. Laat veronderstellingen los.
  2. Wees proactief bij het oplossen van problemen.
  3. Accepteer de status-quo niet.
  4. Laat perfectionisme los en neem een houding van iteratieve, adaptieve verandering.
  5. Zoek naar oplossingen als je fouten ontdekt.
  6. Creëer een omgeving waarin iedereen zich bevoegd voelt om bij te dragen.
  7. Accepteer het voor de hand liggende probleem niet; vraag in plaats daarvan vijf keer waarom “waarom” om de oorzaak te achterhalen.
  8. Verzamel informatie en meningen van meerdere stakeholders.
  9. Gebruik creativiteit om goedkope, kleine verbeteringen te vinden.
  10. Stop nooit met verbeteren.

Download SMART KPI database (Excel-bestand)

Klik hier voor meer informatie.