Wat is een sprint burndown chart?

Met behulp van de sprint burndown chart kun je op een eenvoudige en visuele manier de voortgang van een project weergeven. De burndown chart wordt veel gebruikt binnen het Agile werken.

Het belangrijkste uitgangspunt van de burndown chart is dat deze een overzicht toont van de resterende hoeveelheid werk van de desbetreffende sprint.

Ook interessant:
Hoe voer je een professioneel medewerkerstevredenheidsonderzoek uit in eigen beheer? Download 160+ voorbeeldvragen inclusief templates en instructies.

Een burndown chart kun je inrichten op basis van:

  • werkuren
  • Story punten

In ons voorbeeld maken we gebruik van werkuren.

Screenshot Sprint burndown:

Download Sprint burndown template

Plaats in winkelwagen.

Stappenplan opzetten Sprint burndown chart in Excel

Inleiding

Het doel van de sprint burn-down chart is om op een eenvoudige manier de openstaande hoeveelheid werk (actual remaining hours) visueel weer te geven.

Een belangrijk aspect van de burn-down chart is dat deze gericht is op de nog openstaande uren (actual remaining hours) voor de geïdentificeerde taken in de desbetreffende sprint.

Bij het invullen van de dagelijkse updates is dus belangrijk dat niet het aantal gewerkte uren aan een opdracht worden ingevuld, maar dat voor iedere taak opnieuw bepaald wordt hoeveel uren werk (actual remaining hours) er nog nodig is.

Stap 1: Aanpassen data tabel

Voor het maken van een burn-down chart is het verzamelen van de juiste data essentieel.  Het is ook belangrijk dat deze data op een eenvoudige en overzichtelijke manier verwerkt en gebruikt kan worden.

De data tabel die wij hebben opgezet is eenvoudig van opzet en is eenoudig naar eigen inzicht aan te passen. Wij hebben twee voorbeelden uitgewerkt voor een sprint van 5 dagen en een sprint van 10 dagen.

Stap 2: Definieer taken

Iedere afzonderlijke taak die deel uit maakt van deze sprint moet in de tabel worden toegevoegd. In het voorbeeld zijn we uit gegaan van 8 taken. Met behulp van de beschikbare Excel-functionaliteiten (en kennis) kun je eenvoudig extra taken toevoegen.

Stap 3: Bepaal initial estimated hours per taak

Gebruik de informatie uit de sprint planning voor het invullen van de “Initial estimated hours” voor iedere afzonderlijke taak.

Het is belangrijk om deze informatie zo goed mogelijk in te schatten omdat deze gebruikt wordt in stap 4 bij het creëren van de sprint baseline.

Stap 4: Creëer de sprint baseline (Ideal effort hours)

Gebruik de gegevens uit stap 3 voor het berekenen van de “Ideal effort hours”. Dit is de baseline waarop de planning van de taken in de sprint wordt aangemaakt.

Stap 5: Monitor dagelijkse voortgang

Aan einde van iedere werkdag moet per taak bepaald worden wat de actual remaining hours zijn. Het is dus van belang dat hier het aantal uren wordt ingevuld wat nodig is om de desbetreffende taak volledig af te ronden.

De burn-down chart zal automatisch worden bijgewerkt zodra er nieuwe data-punten zijn toegevoegd.

Download Sprint burndown template

Plaats in winkelwagen.

Download de SMART KPI database (Office Excel-bestand) met 184 voorbeeld KPI's

De SMART KPI database is gemaakt voor iedereen die opzoek is naar:

  • Voorbeeld KPI's inclusief formules en praktijkvoorbeelden;
  • Templates voor het opzetten van  SMART KPI dashboards;
  • Templates voor het opzetten van tabellen voor het verzamelen van data en het genereren van grafieken;
  • Inspiratie voor het opzetten en implementeren van KPI performance boards (bijvoorbeeld op basis van het INK-model of de Balanced Scorecard).
  • Nieuwe inzichten voor het aanpassen of optimaliseren van bestaande KPI dashboards.

Kies hier je download-voorkeur

Het inkijk-exemplaar is bedoeld om je een idee te geven van de inhoud en opzet van het document. Deze kun je eenvoudig en gratis downloaden om te bepalen of je overgaat tot aankoop van de business versie.

De download is na het afronden van de bestelling direct beschikbaar voor gebruik. Een factuur ontvang je via e-mail.

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW