Wanneer voer je een oorzaak-gevolg analyse uit?

Als organisatie moet je altijd de juiste afweging maken om voor een specifieke gebeurtenis een oorzaak-gevolg analyse toe te passen. In principe is iedere gebeurtenis met een negatieve impact op de organisatie een kans om tot nieuwe inzichten en verbeteringen te komen.

Een manier om ernaar te kijken is door gebruik te maken van een risicomanagement. Door te kijken naar de mogelijke negatieve impact van de specifieke gebeurtenis ten opzichte van de frequentie waarin het zich kan voordoen.

Praktijksituaties waar een oorzaak-gevolg analyse altijd toegepast dient te worden:

– Gebeurtenissen die zich herhalen en dus niet een op zichzelf staand incident meer is.
– Herhaling van specifieke procesfouten. Iedere keer wanneer actie A wordt opgestart gebeurt gevolg B.
– Een op zichzelf staande gebeurtenis (geïsoleerde gebeurtenis) met een grote impact (e.g. financieel, kwaliteit, geloofwaardigheid).
– Product of dienst voldoet niet aan kwaliteitseisen maar het is onduidelijk wat hiervan de oorzaak is.

Root Cause Analyses fishbone template | Oplossen van problemen met behulp van de fishbone template | Visgraatdiagram

Voor iedereen die opzoek is naar meer informatie en de mogelijkheden van het uitvoeren van een effectieve Root Cause Analysis hebben wij een uitgebreide White paper geschreven:

  • Root Cause Analysis: Theorie
  • Stappenplan voor uitvoeren van een root cause analyse
  • Templates (5W2H, 5 x waarom?, Correctieve & preventieve acties)
  • Uitgewerkt praktijkvoorbeeld Root Cause Analyse rapport.

In deze White paper worden alle belangrijkste aspecten van de root-cause analysis besproken en uitgewerkt in een handig stappenplan inclusief de bijbehorende templates.

Bekijk hier het inkijk exemplaar van het rapport.

Praktijkvoorbeeld oorzaak-gevolg analyse methode casus 1: Significante toename verkeerd geleverde bestellingen

Om je een idee te geven van de mogelijkheden van deze krachtige LEAN-tool bieden wij dit volledig uitgewerkte voorbeeld als gratis download aan.
Hiermee kun je zelf bepalen of deze methode ook voor jullie “problemen” het antwoord is voor het identificeren en implementeren van structurele oplossingen.

Kies hier je download-voorkeur:

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW
Categorie : Root Cause Analysis

Lees ook:

Eenvoudig zelf een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren? Download 160 voorbeeldvragen in verschillende categorieën. Lees verder...