Wat zijn valkuilen bij het oplossen van problemen?

  • IJsberg effect; we zijn geneigd om alleen naar de oppervlakte te kijken. Gevolg is dat we de zichtbare symptomen oplossen in plaats van de daadwerkelijke grondoorzaak.
  • Bij het uitvoeren van de 5-Why vraagmethode kunnen betrokkenen (bijvoorbeeld medewerkers) zich aangevallen voelen door de waarom vraag? Dit is op te lossen door de waarom vraag te vervangen door Hoe komt het dat…? Of Waar denk jij dat het aan ligt dat…?
  • Specialisten zijn vaak geneigd om direct met oorzaken aan te komen (ijsberg effect) op het moment dat we alleen nog maar opzoek zijn naar mogelijke oorzaken.
  • Op basis van aannames worden conclusies getrokken zonder dat daarbij feiten en/of bewijzen zijn verzameld.
  • Fouten zijn altijd het gevolg van gebrekkige systemen, nooit door medewerkers
  • Het doel is niet om een schuldige te vinden. Het gaat om het begrijpen van het probleem, zodat effectieve oplossingen kunnen worden voorgesteld.
  • Door een aanwezige afrekencultuur binnen een organisatie kan een oorzaak-gevolg analyse een negatieve impact hebben op de medewerkers
  • Een oorzaak-gevolg analyse wordt aangegrepen om eens goed te klagen over wat er allemaal niet goed is aan het huidige proces of binnen de organisatie. Voorkom dit door het opstellen van duidelijke regels en richtlijnen.

Root Cause Analysis (RCA) Tools | Download LEAN RCA tools | Oorzaak-gevolg analyse methode | Problemen oplossen

Voor iedereen die opzoek is naar meer informatie en de mogelijkheden van het uitvoeren van een effectieve Root Cause Analysis hebben wij een uitgebreide White paper geschreven:

  • Root Cause Analysis: Theorie
  • Stappenplan voor uitvoeren van een root cause analyse
  • Templates (5W2H, 5 x waarom?, Correctieve & preventieve acties)
  • Uitgewerkt praktijkvoorbeeld Root Cause Analyse rapport.

In deze White paper worden alle belangrijkste aspecten van de root-cause analysis besproken en uitgewerkt in een handig stappenplan inclusief de bijbehorende templates.

Bekijk hier het inkijk exemplaar van het rapport.

Praktijkvoorbeeld oorzaak-gevolg analyse methode casus 1: Significante toename verkeerd geleverde bestellingen

Om je een idee te geven van de mogelijkheden van deze krachtige LEAN-tool bieden wij dit volledig uitgewerkte voorbeeld als gratis download aan.
Hiermee kun je zelf bepalen of deze methode ook voor jullie “problemen” het antwoord is voor het identificeren en implementeren van structurele oplossingen.

Kies hier je download-voorkeur:

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW
Categorie : Root Cause Analysis

Lees ook:

Eenvoudig zelf een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren? Download 160 voorbeeldvragen in verschillende categorieën. Lees verder...