Best practices

  • Verzamel de informatie zo snel mogelijk nadat de gebeurtenis is geïdentificeerd. Hoe langer je wacht hoe groter de kans dat betrokkenen niet meer alle specifieke details kunnen benoemen en/of bewijs verloren of vernietigd is.
  • Richt je alleen op die activiteiten en/of processen met een daadwerkelijke toegevoegde waarde (direct of indirect)
  • Fouten die voor de eerste keer gebeuren zijn kansen
  • Bij het identificeren van mogelijke oorzaken is het belangrijk dat het team alle mogelijke oorzaken benoemd. In deze fase van het proces is het belangrijk dat er nog niets wordt afgebakend of uitgesloten.
  • Wanneer je hebt geconcludeerd dat alle mogelijke oorzaken benoemd zijn is de volgende stap om voor iedere afzonderlijke mogelijke oorzaak te gaan bepalen in hoeverre deze daadwerkelijk bevestigd kan worden.
  • Iedereen betrekken, voorkom schuld afschuiven
  • Zorg voor juiste samenstelling van team voor het uitvoeren van een oorzaak-gevolg analyse
  • Menselijke fout is nooit een juiste grondoorzaak voor een gebeurtenis, fouten zijn altijd het gevolg van gebrekkige systemen
  • Doe niet aan afronding. Vermijd overeenstemming en consensus.
  • Oordeel niet over andermans ideeën, of over die van jezelf
  • Kom met veel mogelijke oorzaken. Je kunt niet voorspellen welke mogelijke oorzaken daadwerkelijk bijgedragen hebben tot het ontstaan.
  • Het is niet acceptabel dat een gebeurtenis zich opnieuw voordoet na het afronden van een volledige root-cause analyse (kijk waarom het onderzoek gefaald is)
  • Focus op kwalitatief betere en efficiëntere werkwijzen

Root Cause Analyses interviewvragen | Voorbeeldvragen op basis van Fishbone factoren | SMART RCA proces | Download White paper

Voor iedereen die opzoek is naar meer informatie en de mogelijkheden van het uitvoeren van een effectieve Root Cause Analysis hebben wij een uitgebreide White paper geschreven:

  • Root Cause Analysis: Theorie
  • Stappenplan voor uitvoeren van een root cause analyse
  • Templates (5W2H, 5 x waarom?, Correctieve & preventieve acties)
  • Uitgewerkt praktijkvoorbeeld Root Cause Analyse rapport.

In deze White paper worden alle belangrijkste aspecten van de root-cause analysis besproken en uitgewerkt in een handig stappenplan inclusief de bijbehorende templates.

Bekijk hier het inkijk exemplaar van het rapport.

Praktijkvoorbeeld oorzaak-gevolg analyse methode casus 1: Significante toename verkeerd geleverde bestellingen

Om je een idee te geven van de mogelijkheden van deze krachtige LEAN-tool bieden wij dit volledig uitgewerkte voorbeeld als gratis download aan.
Hiermee kun je zelf bepalen of deze methode ook voor jullie “problemen” het antwoord is voor het identificeren en implementeren van structurele oplossingen.

Kies hier je download-voorkeur:

Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW
Categorie : Root Cause Analysis

Lees ook:

Eenvoudig zelf een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren? Download 160 voorbeeldvragen in verschillende categorieën. Lees verder...