Check out these best practices

Continu verbeteren van processen

Continu verbeteren van de (bedrijfs)processen zorgt voor een kwalitatief beter eindresultaat (dienst of product) waarbij de kosten zullen afnemen. Een kwalitatief beter eindresultaat betekent tevreden klanten, minder klachten en een beter bedrijfsresultaat.

Als je dit zo leest vraag je jezelf af waarom continu verbeteren nog niet door alle bedrijven is geïmplementeerd. Een vraag die vrij eenvoudig beantwoord kan worden:

Continu verbeteren cultuur:

Om als bedrijf of organisatie aan de slag te gaan met continu proces verbetering is de voornaamste taak van het management om een cultuur te creëren waarbinnen continu verbeteren een vast aspect wordt van de bestaande bedrijfsprocessen. Een veel gemaakte fout bij de implementatie van continu verbeter trajecten is dat het als een project wordt beschouwd.

Wat is de definitie van een proces

Voor het beschrijven van een definitie voor de term proces zijn meerdere mogelijkheden. Voor dit artikel hanteren wij de volgende definitie van het woord proces:

Een proces bestaat uit een aaneenschakeling van stappen waarbij activiteiten worden uitgevoerd die bijdragen tot het realiseren van een product, dienst of een vastgelegd eindresultaat. Bij elke stap kunne mensen, materialen, goederen, machines of andere middelen worden ingezet. Bij elke proces horen meetbare inputs en outputs en kunnen (kritische) parameters gedefinieerd worden. In de meeste situaties zijn er drie types van processen te onderscheiden:

  1. Primaire processen: Processen die direct bijdragen tot het realiseren van het eindresultaat.
  2. Ondersteunende processen: Processen die de primaire processen ondersteunen.
  3. Management processen: Processen die betrekking hebben tot de visie, missie, strategie, planning, uitvoering, beoordeling en bijsturing.

Ontdek de juiste KPIs | Download meer dan 170 SMART KPIs in handig Excel-format.

Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in KPIs. Met behulp van onze uitgebreide SMART KPI database in Excel-formaat heb je direct toegang tot 170+ uitgewerkte voorbeeld kritieke prestatie-indicatoren.

Voor wie is de SMART KPI database interessant?

De SMART KPI database is interessant voor iedereen die:
  • Opzoek is naar specifieke SMART KPI voorbeelden inclusief formules en praktijkvoorbeelden;
  • Bezig is met het opzetten en implementeren van een KPI dashboard of performance board;
  • Opzoek is naar nieuwe SMART KPIs om bestaande dashboard of performance boards te optimaliseren en/of aanpassen.

Bekijk het inkijk-exemplaar van de SMART KPI database (Excel-file):

Bekijk inkijk-versie van de SMART KPI database via deze link.

Selecteer hier de gewenste download-optie:

Inhoud Optie 1: Optie 2:
Basis versie Business versie
100+ algemene KPIs (definities & formules)
70+ social media KPIs (definities & formules)
Uitgewerkte praktijkvoorbeelden
Control Charts
KPI dashboard templates
Praktijkvoorbeeld - webwinkel
Template Launch KPI dashboard
Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW