leansixsigma webshop

7 + 1 verspillingen voor webwinkel

In de komende weken zullen we de 7+1 verspillingen verder uitwerken met als uitgangspunt de bedrijfsprocessen van een fictieve webshop.

De webshop is gericht op de verkoop van schoenen. Alle schoenen worden direct vanuit een eigen magazijn aan de klant geleverd. Voor het verzenden van de bestellingen maakt de webwinkel gebruik van de services van een koeriersdienst.

De webwinkel zelf is een standaard webshop-pakket wat via een maandelijks abonnement wordt gehuurd bij een hostingbedrijf. Dit pakket bevat alle noodzakelijke functionaliteit die nodig zijn om de bedrijfsprocessen te ondersteunen.


De 7 + 1 verspililngen zijn toegepast op de volgende primaire bedrijfsprocessen van deze webwinkel:

  • Inkoop, opslag en distributie:
    Alle activiteiten m.b.t. de inkoop, opslag en distributie van producten (schoenen) en grondstoffen (kantoorartikelen, drukwerk, verpakkingsmaterialen).
  • Administratie:
    Alle administratieve activiteiten die nodig zijn om de verschillende processen uit te voeren, inclusief de administratieve verplichtingen die van toepassing zijn voor bedrijven (Boekhouding, BTW, regel- en wetgeving).
  • Technische infrastructuur:
    Alle technische activiteiten die uitgevoerd worden om de verschillende bedrijfsprocessen te ondersteunen (internet, hosting, telefoon).
  • Verkoop & marketing:
    Verkoop bevat alle activiteiten die nodig zijn om een ontvangen bestelling klaar te maken voor verzending naar de klant.
  • Marketing bevat alle activiteiten die gericht zijn op het uitbreiden van de verkoop (naamsbekendheid, vergroten afzetgebied, herhalingsaankopen etc.).
  • Klantenservice:
    De klantenservice is gericht op het beantwoorden van vragen van klanten. Onderdeel van dit proces is ook de retourafhandeling.
  • Productie:
    Met productie worden alle activiteiten bedoeld die nodig zijn om een webwinkel succesvol te beheren. In dit voorbeeld wordt de techniek van de webwinkel ingekocht. Productie bestaat hier dan ook uit het onderhouden van de webwinkel (uploaden producten, beschrijvingen, foto’s).

We zullen dit artikel constant aanvullen zodra we een van de 7 verspillingen publiceren. Ook kun je ons volgen via Twitter om zo op de hoogte te blijven van nieuwe artikelen en updates.

Ontdek de juiste KPIs | Download meer dan 170 SMART KPIs in handig Excel-format.

Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in KPIs. Met behulp van onze uitgebreide SMART KPI database in Excel-formaat heb je direct toegang tot 170+ uitgewerkte voorbeeld kritieke prestatie-indicatoren.

Voor wie is de SMART KPI database interessant?

De SMART KPI database is interessant voor iedereen die:
  • Opzoek is naar specifieke SMART KPI voorbeelden inclusief formules en praktijkvoorbeelden;
  • Bezig is met het opzetten en implementeren van een KPI dashboard of performance board;
  • Opzoek is naar nieuwe SMART KPIs om bestaande dashboard of performance boards te optimaliseren en/of aanpassen.

Bekijk het inkijk-exemplaar van de SMART KPI database (Excel-file):

Bekijk inkijk-versie van de SMART KPI database via deze link.

Selecteer hier de gewenste download-optie:

Inhoud Optie 1: Optie 2:
Basis versie Business versie
100+ algemene KPIs (definities & formules)
70+ social media KPIs (definities & formules)
Uitgewerkte praktijkvoorbeelden
Control Charts
KPI dashboard templates
Praktijkvoorbeeld - webwinkel
Template Launch KPI dashboard
Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW