Right First Time Performance Management

leansixsigma webshop

Wat is Right First Time?

Het “First Time Right” of “Right First Time” (RFT) principe is afkomstig uit de Lean Six Sigma methodiek. De Lean Six Sigma methodiek is erop gericht op meer controle te krijgen op bedrijfsprocessen.

Het uitgangspunt van Six Sigma is het voorkomen van fouten door de focus te leggen op de kwaliteit van de bedrijfsprocessen: “Do it right the first time”.

Volgens de Six sigma methodiek veroorzaakt elke gemaakte fout herwerk (rework) en heeft dit tevens directe impact op de mate van klanttevredenheid.

Lean Thinking is gericht op het terugbrengen (reduceren) van verspillingen door het aantal stappen waaruit een proces bestaat, terug te brengen.

De combinatie van deze twee methodieken heeft als doel om processen op basis van snelheid, efficiency en kwaliteitsverbetering te beheersen.

Voorwaarden voor Right First Time

Om First Time Right of Right First Time succesvol als KPI te implementeren is het van belang dat:

  • Bedrijfsprocessen op orde zijn;
  • Bedrijfsprocessen duidelijke richtlijnen heeft. (handleidingen, procedures, instructies;
  • Medewerkers getraind zijn in het uitvoeren van de bedrijfsprocessen.

Valkuilen en aandachtspunten bij het implementeren van Right First time metrics

  • Problemen worden niet of gedeeltelijk opgelost;
  • Incidenten oplossen in plaats van voorkomen;
  • Right First Time initiatieven worden ingezet als afzonderlijke projecten en niet geïntegreerd als onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden en verantwoordelijkheden;
  • Zorg voor de juiste tools om Right First Time goals en metrics daadwerkelijk te realiseren;
  • Het implementeren van RFT metrics kost tijd en investeren in kennis. RFT metrics opstarten zonder tijd vrij te maken en de juiste resources inschakelen betekent falen;
  • Gebrek aan standaardisatie (ontbreken richtlijnen, werkprocedures, instructies);
  • Focus op verbeteren van processen die helemaal geen probleem zijn of vormen;
  • Ontbreken van besluitvaardigheid bij Management;
  • Ontbreken van trainingen voor medewerkers;
  • Geen aandacht voor voorbereiden van de organisatie op de benodigde veranderingen (cultuur, verantwoordelijkheden, requirements, voordelen).

Voordelen van Right First Time benadering

  • Tevredenheid:
    • Positieve publiciteit en feedback van klanten;
    • Toename van job-satisfactie.
  • Verbetering van compliance
    • Minder kans op fouten;
    • Minder overbodige controles en controles op controles;
    • Verbeterde Right First Time performance binnen organisatie.
  • Betere processen:
    • Efficiëntere bedrijfsprocessen;
    • Verbeterde standaardisatie;
    • Processen zijn eenvoudiger te begrijpen (inwerken nieuwe medewerkers);
      Proactieve en predicatieve organisatie.
  • Kostenverlaging:
    • Minder FTE’s nodig voor uitvoeren van non-value activiteiten;
    • Minder controle en correctie van documentatie errors;
    • Snellere doorlooptijden;
    • Terugbrengen voorraden.

Download complete lijst met 184 uitgewerkte SMART KPI’s (Excel-bestand)

Bent u op zoek naar voorbeelden van kritieke prestatie-indicatoren? Download dan eenvoudig en snel de volledige lijst met 184 veel gebruikte KPI’s. Deze uitgebreide lijst is een handig hulpmiddel voor iedereen die opzoek is naar:

  • Voorbeeld KPI’s inclusief formules, definities en praktijkvoorbeelden;
  • KPI performance dashboards templates;
  • Tabellen & grafieken templates voor verzamelen data;
  • Inspiratie voor selecteren nieuwe KPI's.

Download kenmerken:

  •   Bestand is 100% aanpasbaar;
  •   Gratis inkijk-exemplaar beschikbaar;
  •   30 dagen ‘niet goed, geld terug’-garantie & herroepingsrecht;
  •   Download direct beschikbaar na betaling;
  •   Factuur ontvangt u automatisch via e-mail.

Kies download-optie:



Plaats in winkelwagen. Inclusief 21% BTW


'Niet goed, geld terug'-garantie & herroepingsrecht

Wanneer u niet tevreden bent over de toegevoegde waarde van de bestelde download(s) kunt u het volledige aankoopbedrag binnen 30 dagen na ontvangst terugvragen.

Ons streven is een 100% klanttevredenheid. Het aanbieden van de ‘niet goed, geld terug’-garantie als aanvulling op het herroepingsrecht geeft ons dan ook de mogelijkheid om onze service continu te blijven verbeteren.