Top 10 meest gemaakte fouten bij de implementatie van een kwaliteitssysteem

Lean SixSigma Tools

De tien meest voorkomende fouten die gemaakt worden bij het implementeren van een kwaliteitsmanagementsysteem zijn:

    • Management
      • Kwaliteitsmanagementsysteem krijgt weinig aandacht door wijzigingen in beleid of management;
      • Er is onvoldoende of geen van commitment van het senior management;

  • Cultuur
    • Ontbreken van een kwaliteitsmanagement, Operation Excellence of Continue improvement cultuur;
  • Resources
    • Te weinig resources beschikbaar om het proces te ondersteunen;
  • Strategie & doelstellingen
    • Kwaliteitsmanagement doelstellingen ontbreken of sluiten niet aan bij de strategie en doelstellingen van de organisatie;
  • Proces
    • Implementatie wordt gezien als een project in plaats van een on-going proces;
    • Implementatie is gericht op het opleveren van documentatie in plaats van het genereren van verbeterde resultaten;
  • Planning & goals
    • Werken met onrealistische doelstellingen en target datums;
  • Training
    • Ontbreken van training voor medewerkers m.b.t het implementeren en onderhouden van het kwaliteitsmanagementsysteem;
  • Documentatie
    • Beginnen met documenteren van het kwaliteitsmanagementsysteem voordat het totale concept is uitgedacht en ontwikkeld;
  • Resultaten
    • Stakeholders (medewerkers, management) zien niet voldoende toegevoerde waarde van het kwaliteitsmanagementsysteem.

Lees ook:

Eenvoudig zelf een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren? Download 160 voorbeeldvragen in verschillende categorieën. Lees verder...

Lees ook:

Eenvoudig zelf een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren? Download 160 voorbeeldvragen in verschillende categorieën. Lees verder...