De tien meest voorkomende fouten die gemaakt worden bij het implementeren van een kwaliteitsmanagementsysteem zijn:
- Management
- Kwaliteitsmanagementsysteem krijgt weinig aandacht door wijzigingen in beleid of management;
- Er is onvoldoende of geen van commitment van het senior management;
- Cultuur
- Ontbreken van een kwaliteitsmanagement, Operation Excellence of Continue improvement cultuur;
- Resources
- Te weinig resources beschikbaar om het proces te ondersteunen;
- Strategie & doelstellingen
- Kwaliteitsmanagement doelstellingen ontbreken of sluiten niet aan bij de strategie en doelstellingen van de organisatie;
- Proces
- Implementatie wordt gezien als een project in plaats van een on-going proces;
- Implementatie is gericht op het opleveren van documentatie in plaats van het genereren van verbeterde resultaten;
- Planning & goals
- Werken met onrealistische doelstellingen en target datums;
- Training
- Ontbreken van training voor medewerkers m.b.t het implementeren en onderhouden van het kwaliteitsmanagementsysteem;
- Documentatie
- Beginnen met documenteren van het kwaliteitsmanagementsysteem voordat het totale concept is uitgedacht en ontwikkeld;
- Resultaten
- Stakeholders (medewerkers, management) zien niet voldoende toegevoerde waarde van het kwaliteitsmanagementsysteem.
