Lean SixSigma Tools

VOC (template)

Inleiding Voice of the Customer (VOC)

Bij Six Sigma staat het denken vanuit de behoeften van de klant centraal. Juist de vertaling van de stem(men) van de klant(en) naar de wens(en) en het koppelen van die wensen aan de operationele uitvoering door de organisatie, is wat een Voice of the Customer (VOC) echte meerwaarde geeft voor organisaties die echt klantgericht willen werken.








Wat is een Voice of the Customer?

De Voice of the Customer is een vertaling van de requirements (eisen, wensen, verwachtingen) die stakeholders hebben t.o.v. de output van bedrijfsprocessen. Deze output kan bestaan uit producten, diensten of informatie die door een organisatie geleverd worden.

Een Voice of the Customer (VOC) is een (markt)onderzoek techniek met als doel het gedetailleerd in kaart brengen van eisen en wensen van gebruikers (stakeholders) met betrekking tot een product, dienst of proces.

Download een gratis template van een Voice of the Customer inclusief handleiding als excel-document via deze link.

Voor meer informatie over de Voice of the Customer kun je ons gratis e-boek downloaden. De volgende onderwerpen worden in dit e-boek uitgebreid besproken:

Inhoud gratis e-boek “Voice of the Customer”

  • Wat is een Voice of the Customer?
  • Wat is het doel van een Voice of the Customer?
  • Wanneer gebruik ik een Voice of the Customer?
  • Wat is het resultaat van een Voice of the Customer?
  • Hoe werkt een Voice of the Customer?
  • Voorbeelden VOC-tools m.b.t. reactieve methode
  • Voorbeelden VOC-tools m.b.t proactieve methode
  • Hoe vertaal je een VOC naar KPI’s?
  • Wat is een KPI?
  • VOC naar KPI
  • Voorbeeld Voice of the Customer (VOC to KPI) template
  • Instructies voor het invullen van een Voice of the Customer
  • Voice of the Customer Lessons Learned










Download het gratis e-book “Voice of the Customer” via deze link.

Create, Communicate and Contribute.