Lean Sixsigma tools

Six Sigma

Wat is de theorie achter Six Sigma ?

Six Sigma (ook wel 6 sigma of zes sigma) is een kwaliteitsmanagement methode (management filosofie) voor het verbeteren van processen in organisaties.









Six Sigma is een business strategie waarbij analytische technieken en statistiek worden aangewend om operationele performance te meten en te verbeteren. Processen kun je pas goed beheersen als je weet hoe elk proces verloopt en om dat te weten moet er gemeten worden: “meten is weten”. Dit is de basis van Six Sigma.

Six Sigma is daarnaast ook een managementstijl gebaseerd op een gestructureerde projectmanagement organisatie. Het is een geaccepteerde methode om organisaties efficiënter en effectiever te maken. Six Sigma is gebaseerd op een klantgerichter (stakeholders) benadering en biedt een alomvattend raamwerk voor procesverbetering.
Six Sixgma wordt vaak toegepast in combinatie met Lean (Lean Six Sigma).

Wat is de doelstelling van Six Sigma?

Het doel van Six Sigma is het verhogen van kwaliteit middels het elimineren van variaties.  Om dit te realiseren is de doelstelling het capabel produceren binnen de eisen en wensen van de stakeholders (klanten) en het reduceren van “Cost Of Poor Quality”. Het positieve gevolg hiervan is dat de winstgevendheid en concurrentie positie van de organisatie ook zal verbeteren.

Wat is de kracht van Six Sigma?

De focus van de Six Sigma methodiek ligt op het verbeteren van de cruciale bedrijfsprocessen, om maximale resultaten en kostenbesparingen te realiseren. De kracht van Six Sigma zit in de projectmatige, stapsgewijze, en vooral datagedreven aanpak, die start met de wensen van de klant (stakeholders).

Ieder probleem wordt opgevat als een project als er tenminste genoeg te verdienen valt met de gevonden oplossingen ( klantenwens, kwaliteit, tijd en bedrijfsresultaat). Na iedere processtap wordt er een review georganiseerd op basis van een voortgangsinstrument.

Onontbeerlijke randvoorwaarden zjin een correct samengesteld (en getraind) projectteam, prioriteitsstelling, een concrete betrokkenheid van het management. Tot slot zijn het stappenplan (DMAIC) en de Six Sigma toolbox bewezen effectief, en geven concreet aan “wat en hoe” er nodig is voor het bereiken van verbeteringen.

De kracht van Six Sigma ligt op een aantal gebieden:









Lean Six Sigma model
Kracht van Six Sigma.

Create, Communicate and Contribute.