Voorbeelden van de verspilling “wachttijden” voor een webwinkel

Definitie van de verspilling wachttijden

Wachten is een van de meest voorkomende verspillingen in processen en veelal een gevolg van problemen stroomopwaarts in de waardeketen of productieproces.










Producten, mensen en informatie die staan te wachten, leveren geen waarde op. Het is zaak om de doorlooptijd van een product zo kort mogelijk te houden. Een gebrek aan de juiste informatie, juiste materialen of het wachten op een beschikbare machine leiden in de praktijk vaak tot wachtende medewerkers.

In dit artikel hebben wij de verspilling “wachttijden” verder uitgewerkt op de bedrijfsprocessen uit onze fictieve webwinkel.

Omdat we nog opzoek zijn naar een aanvullende informatie kijken wij uit naar jullie reacties.

  • Bedrijfsproces: Inkoop, opslag en distributie
    • Te laat ontvangen van bestellingen van leverancier;
    • Te laat klaarmaken en versturen van orders;
    • Wachten op bestelde goederen;
    • Wachten op informatie om bestellingen te versturen.
  • Bedrijfsproces: Administratie
    • Te laat versturen van rekeningen;
    • Wachten op ontbrekende informatie:
      • Manueel controleren online betalingen;
      • Post die te laat bezorgd is;
      • Wachten op betalingsgegevens om rekeningen te voldoen.
  • Bedrijfsproces: Technische infrastructuur
    • Heropstarten van computer of server;
    • Wachten op reparatie van hardware;
    • Wachten op benodigde update van software;
    • Herstarten van printer.
  • Bedrijfsproces: Verkoop en marketing
    • Te laat uitsturen van nieuwsbrief, aanbieding;
    • Niet kunnen leveren van producten;
    • Wachten op afdrukken documenten (factuur, pakbon, adressticker);
    • Traag functioneren van webwinkel (wachten voor klant).
  • Bedrijfsproces: Klantenservice
    • Niet of te laat reageren op klachten van klanten;
    • Geen systeem voor het afhandelen van vragen/klachten;
    • Wachten op benodigde informatie om klacht of vraag af te handelen.
  • Bedrijfsproces: Productie
    • Wachten op productfoto’s of productbeschrijvingen die op website geplaatst moeten worden;
    • Niet tijdig bijwerken van assortiment in webwinkel;
    • Wachten bij het uploaden van informatie naar website.








Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *