Lean Sixsigma logistics transport

Voorbeeld verspilling “Transport” voor beheren van een webshop

Definitie van de verspilling Transport:

Overbodige verplaatsingen van producten, mensen, materialen en informatie voegen geen waarde toe. Bij de verspilling transport ligt de focus op transport van het product. Onnodig transport is een type verspilling die voorkomt door het overbruggen van te grote afstanden tussen twee of meerdere locaties, zoals een werkplek en het magazijn.











De verspilling transport komt vaak voor bij processen die onvoldoende (of niet) op elkaar zijn afgestemd.

In dit artikel hebben wij de verspilling transport verder uitgewerkt op de bedrijfsprocessen uit onze fictieve webwinkel.

  • Bedrijfsproces: Inkoop, opslag en distributie
    • Onnodig verplaatsen van bestellingen;
    • Te laat versturen van bestellingen;
    • Verkeerd versturen van bestellingen;
    • Afhandelen retourzendingen.
  • Bedrijfsproces: Administratie
    • Archiveren op verschillende locaties;
    • Ontbreken van verzenddocumenten:
      • Opnieuw aanvragen documenten;
      • Opnieuw afdrukken van documenten.
  • Bedrijfsproces: Technische infrastructuur
    • Ontbreken van mogelijkheid om digitaal documenten te versturen (maar via post).
  • Bedrijfsproces: Verkoop en marketing
    • Fysiek versturen van pakbon of factuur;
    • Verkeerde informatie op pakbon:
      • Adres (gevolg verkeerde levering);
      • Aantal/product (gevolg verkeerde levering).
  • Bedrijfsproces: Klantenservice
    • Afhandelen retourzendingen;
    • Afhandelen spam-email;
    • Face-to-face vergaderen i.p.v. telefoneren.
  • Bedrijfsproces: Productie
    • Verkeerde informatie uploaden naar website:
      • Incorrecte productinformatie;
      • Incorrecte prijsinformatie;
      • Incorrecte foto’s.








Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *