Lean Sixsigma

7 verspillingen

7 verspillingen (7 wastes)

Wat is de definitie van verspillingen?

De 7 “wastes” zijn de 7 grootste verspillingen waar een organisatie (bedrijf, onderneming, instelling) geld en tijd mee verspilt.

Een definitie voor verspilling (waste) is:

Alle activiteiten en handelingen die worden uitgevoerd maar die geen nut hebben voor de stakeholders. Er is geen toegevoegde waarde m.b.t. het product of de dienst in de ogen van de stakeholders.











Wil je meer weten over stakeholders? Lees dan ons artikel over stakeholders

De grondlegger van de 7 verspillingen is Tajichi Ohno.

Kan ik de 7 verspillingen toepassen in mijn organisatie?

Vaak wordt gedacht dat het toepassen van de 7 verspillingen alleen interessant is voor grote organisaties met complexe bedrijfsprocessen. Laten we daarom dan ook voorop stellen dat voor iedere organisatie, groot of klein, de 7 verspillingen een manier is om zich te richten op de kerntaken en hiermee financieel voordeel te behalen.

Wat zijn de 7 verspillingen?

  1. Productie;
  2. Wachttijden;
  3. Transport (Onnodig Transport en Onnodige Transporttijden);
  4. Gebrekkige Proces inrichting;
  5. Voorraden;
  6. Onnodige Bewegingen en verplaatsingen;
  7. Defecten.

Wat zijn de 8 verspillingen? (7 + 1 verspillingen?)

De 7 verspillingen worden soms uitgebreid met de verspilling van mensen. Dit is de verspilling van kennis, ideeën en creativiteit van medewerkers. Deze verspilling komt voor wanneer medewerkers niet de kans krijgen hun eigen ideeën te gebruiken om processen te verbeteren. De verspilling treedt ook op wanneer men niet kritisch blijft kijken naar nieuwe processen of nieuwe producten.









Overzicht 7 + 1 verspillingen:

  1. Productie;
  2. Wachttijden;
  3. Transport (Onnodig Transport en Onnodige Transporttijden);
  4. Gebrekkige Proces  inrichting;
  5. Voorraden;
  6. Onnodige Bewegingen en verplaatsingen;
  7. Defecten;
  8. Mensen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *