Lean SixSigma Tools

De rol van performance boards in Operational Excellence

Het gebruik van performance boards is een handige tool om het Operational Excellence denken en handelen binnen een organisatie te stimuleren.

Wat is Operational Excellence?

Uitgangspunt van Operational Excellence is dat een organisatie zichzelf continue kan verbeteren (continuous improvement) door de focus te leggen bij de klanten, verantwoordelijkheid maken van haar medewerkers en het optimaliseren van bestaande processen.









De rol van het management, samenwerking en probleemoplossend denken is hierbij een belangrijk uitgangspunt.

Performance boards als onderdeel van Operational Excellence

Performance boards ondersteunen Operational Excellence op de volgende vlakken:

  • Klanten op de eerste plaats
    • Klant requirements zijn altijd het uitgangspunt voor het opstellen van metrics (KPIs) en targets.
  • Vertrouwen en respect
    • De performance is zichtbaar en heeft een positieve impact op samenwerking, verbetering van de communicatie en verantwoordelijkheid.
  • Continue verbeteren (Continuous improvements)
    • Medewerkers worden gestimuleerd om met meer eigen verantwoordelijkheid op een actieve manier hun eigen activiteiten te verbeteren en beheren.
  • Meten is weten
    • Iedereen kan met eigen ogen zien hoe een afdeling, systeem of project functioneert.

Voorbeelden van Management Tools voor het meten van performance

Wat is een control board?

En control board bevat korte interval metrics die gebruikt worden om real-time performance te monitoren en controleren.

Wat is een story board?

Een story board beschrijft de strategie, tactiek, resources en voordelen van een verbeteringsproces of verbeteringsvoorstel.

Wat is een dashboard?

Een dashboard bestaat uit een of meer operationale metrics, KPI’s en targets.

Wat is het verschil tussen een performance board en een dashboard?

Een dashboard bevat een of meerdere ge├»dentificeerde metrics (KPI’s). Een performance board bestaat uit een dashboard (met een of meerdere metrics) inclusief actieplan, resultaten (positieve en negatieve), best practices en/of lessons learned.








Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *