Lean SixSigma Tools

Wat is een performance board?

Definitie van een performance board

Performance boards zijn een hulpmiddel om de status van een afdeling, project of organisatie te visualiseren.

Welke elementen zijn belangrijk voor het succesvol implementeren en gebruiken van performance boards?










Zichtbaarheid

Performance boards moeten toegankelijk zijn voor medewerkers (projectleden, collega’s, management).

Presentatie / lay-out

De informatie moet overzichtelijk weergegeven worden waarbij duidelijk is wat status is van de performance t.o.v. de goals en verwachte resultaten.

De informatie (charts, grafieken, tabellen) moet duidelijk, relevant en actiegericht zijn.

Metrics met een toegevoegde waarden

Meten is weten zolang wat we meten daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft. Uitgangspunt voor het bepalen van een metrics zijn de stakeholders. De metric moet een vertaling zijn van wat stakeholders verwachten als output van een project of afdeling. Daarnaast moet de metric ook daadwerkelijk beinvloed baar zijn door de personen die er verantwoordelijk voor zijn.

  • Ontwikkel metrics die mensen begrijpen;
  • Ontwikkel metrics die gericht zijn op continue verbeteren.

Actieplan

Geïdentificeerde acties worden via een actieplan op een performance board bijgehouden. Alle openstaande acties blijven op het performance board zichtbaar.

Aansluiten bij goals

Een performance board heeft alleen een toegevoegde waarde als deze aansluit bij de goals en strategie van de organisatie. Er moet een duidelijke relatie zijn met de metrics en hoe deze gekoppeld zijn aan de organisatie goals en strategie.

Onderhouden en monitoren van performance boards

Het monitoren van een performance boards is belangrijk om tijdig problemen, gaps, trends en kansen te identificeren en hierop de benodigde acties te nemen. Zorg bij het monitoren voor een juiste mix van medewerkers met verschillende belangen en die elkaar inspireren en aanvullen.

Het onderhouden en monitoren van een performance board is afhankelijk van:

  • Beschikbaarheid van de data;
  • Type metric en bijbehorende goal.

Communiceer alle resultaten

Wanneer een performance board alleen maar succes laat zien mis je de kans om de aandacht te richten op die activiteiten die verbetering nodig hebben.

Het doel van een performance boards is om processen en activiteiten te verbeteren (continuous improvement). Daarom is het belangrijk om zowel succesen als negatieve performance te delen. Ook behaalde milestones en best practices moeten gedeeld worden.

Wat is de toegevoegde waarde van een performance board?

Performance management is de basis voor “continue improvement”. Het inzetten van performance boards is belangrijk in alle lagen van een organisatie zodat er toegevoegde waarde ontstaat op de volgende vlakken:

  • Performance boards zorgen voor opstarten van een dialoog en samenwerken om verbeteringen door te voeren;
  • Medewerkers voelen zich meer verantwoordelijk, iedereen begrijpt beter de kernactiviteiten van een afdeling of project;
  • Duidelijkheid over de verwachtingen die er zijn en toegevoegde waarde aan de organisatie;
  • Performance boards zorgen voor verbeterde communicatie;
  • Duidelijke relatie tussen processen, afdelingen, projecten en de organisatorische strategie en goals.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *