Lean Sixsigma

Voorbeeld KPI – Aantal klachten

Voorbeeld KPI “Aantal klachten”:

In onderstaande tabel staat een twee uitgewerkte voorbeelden van logistieke kritische performance-indicators (KPI’s) die gebruikt kan worden als onderdeel van het performance management programma (bijvoorbeeld via een balanced scorecard) voor een organisatie.








Download meer dan 50 uitgewerkte KPI’s via de link onderaan deze pagina. Succes.

Bedrijfsproces customer service, klantenservice, after sales, service desk
Bedrijfstak Financiële dienstverlening, handel, horeca, industrie, landbouw
Bedrijfstype webshop, verzekeringsmaatschappij, financieringsmaatschappij, Financiële instelling, reisbureau, nutsbedrijf
Balanced Score Card categorie Klant
Type KPI Resultaat KPI (kwalitatieve KPI)
Kritische Succesfactor Klantvriendelijkheid, betrouwbaarheid
Metrics / KPI naam # aantal klachten
 Kritieke Prestatie-indicator doelstelling Aantal klachten als percentage van het totaal aantal afgehandelde inkomende calls.
Voorbeeld marge / streefwaarde / target / norm <3% = groen
3% – 5% = geel
> 5% = rood








De theorie met betrekking tot KPI’s staat hier.
Ben je opzoek naar een voorbeeld van een performance dashboard? Download via deze link het Excel-bestand met uitgewerkte kritische performance-indicatoren.

Tags: kpi, kritische performance-indicator, KPI’s, Balanced Scoredard, performance management, kritische succesfactoren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *